وزیر انرژی سعودی ناآگاهانه دم از حمایت می‌زند!

وزیر انرژی سعودی ناآگاهانه دم از حمایت می‌زند!
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 22:43

وزیر انرژی سعودی طی سخنرانی در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که کشورش "از تمام تلاش‌های جامعه جهانی برای ممنوع کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند". به گفته او، حکومت سعودی "از عدم پایبندی ایران و عدم شفافیت برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی می‌کند".

العالم- درگوشی

بدیهی است که این اظهارات "عبدالعزیز بن‌سلمان" صرفا تکرار گزافه‌گویی‌های مسئولان صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران و خود ایران است. یک نوع توافق، هماهنگی و ائتلافی مستحکم میان رژیم‌های سعودی و صهیونیستی در محافل بین‌المللی نه تنها درخصوص ایران بلکه درخصوص قضیه فلسطین وجود دارد. لذا بیهوده است که گفته‌های سابق خود درخصوص موضع سعودی درقبال خطر زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی را تکرار کنیم که حدود 200 الی 200 کلاهک هسته‌ای دارد. قطعا چنین موضعی از سوی ریاض مطرح نمی‌شود؛ زیرا روابط میان سعودی و صهیونیست‌ها از مرحله روابط امنیتی و نظامی محرمانه به مرحله ائتلاف استراتژیک علنی رسیده است.

نیازی نیست که رژیم سعودی از "تلاش‌های جامعه جهانی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت کند"؛ زیرا که توافق هسته‌ای بزرگ‌ترین گواه بر این ادعاست که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. این توافق سطح پایینی برای غنی‌سازی اورانیوم تعیین کرده و همچنین تاسیسات هسته‌ای تحت نظارت کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هیچ کشوری در جهان موافقت نکرده که تاسیسات هسته‌ای آن تحت نظارت طرف خارجی باشد. با این حال، رژیم‌های سعودی و صهیونیستی مخالف سرسخت توافق هسته‌ای بودند و از خروج یکجانبه دولت ترامپ از آن به وجد آمدند.

تلاش های بین المللی که وزیر سعودی از آن سخن می گوید، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نیست بلکه برای احیای توافق هسته ای و بازگشت به آن است.

ای کاش وزیر سعودی قبل از آنکه در این زمینه حرفی بزند، از مسئولین آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین درباره ماهیت تلاشهایی که انجام می دهند، می پرسید، آن وقت بود که دیگر از این تلاش ها حمایت نمی کرد و می فهمید در صورتی که به حمایتش ادامه دهد، به معنای مخالفت با موضع بن سلمان می باشد که با احیای توافق اتمی مخالف است.

این در حالی است که نظر و موضع سعودی نسبت به توافق هسته ای اصلا برای آمریکا مهم نیست و ارزشی ندارد، همه، فریادهای سعود الفیصل وزیر خارجه سابق سعودی را شنیده اند که ملتمسانه از آمریکا می خواست درباره برنامه هسته ای مسالمت آمیز با ایران گفت وگو نکند، فریاد هایی که بسیار قوی تر از فریادهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه بود، اما آمریکاییان به این فریادها توجه نکردند و توافق هسته ای را امضا کردند.

ای کاش مسئولین سعودی قبل از سخن گفتن درباره مسائل مهم بین المللی مانند توافق هسته ای، مطمئن شوند که نزد آمریکاییان چه جایگاهی دارند، گرچه معتقدیم که سعودی اصلا جایگاهی نزد آمریکا ندارد، به ویژه پس از سخنان توهین آمیز ترامپ نسبت به سعودی، پادشاه و شاهزادگان آن که شهره خاص و عام است تا مانند سعود الفیصل دچار افسردگی نشوند.

پربیننده ترین خبرها