پس از خنثی شدن برنامه کودتا در سودان چه می گذرد؟

سه شنبه 30 شهريور 1400 - 22:49

عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان اعلام کرد که افراد نظامی و غیر نظامی مرتبط با نظام قبلی که در برنامه کودتا دست داشتند دستگیر شده اند و تحقیقات درمورد آنها جریان دارد.

العالم- جهان اسلام

گفتنی است که امروز سه شنبه نیروهای مسلح سودان از خنثی کردن کودتایی خبر دادند که سردار عبدالباقی بکراوی معاون فرمانده تیپ زرهی آن را رهبری می کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت انتقالی در سودان این دومین کودتایی است که برای آن برنامه ریزی شده است. این مسئله نشان دهنده شکنندگی وضع امنیتی به سبب نبود هماهنگی و نظم میان اجزای مدنی و نظامی در دولت انتقالی است.

بنا به گفته کارشناسان نظامی، این کودتا تهدیدی برای دوره انتقالی به شمار می رود که قرار است پس از آن انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود. این کودتا امنیت نظامی ملی را نیز به خطر می اندازد، بخصوص پس از ورود جنبش های مسلحانه ای که تا کنون در قانون اساسی به ارتش ملحق نشده اند.

مردم سودان نسبت به این رویداد مواضع متفاوتی دارند. برخی از سودانی ها وجود این کودتا را اساسا باور نمی کنند و برخی از آنها می گویند که برنامه کودتا در زمان مناسبی اتفاق افتاده تا کشور را از مشکلات معیشتی رها کند.
از سوی دیگر احزاب سودانی تلاش برای سرنگونی دولت انتقالی و بازگرداندن دوباره نظامیان به حکومت و در نتیجه تجربه مجدد دوران عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان را محکوم کردند.

به باور ناظران این برنامه کودتا در آینده پیامدهایی را برای دولت و مردم خواهد داشت، به این صورت که یا اوضاع بهتر خواهد شد یا این دولت از بین خواهد رفت.

پربیننده ترین خبرها