ضمانت های بدیهی برای بازگشت به گفت و گوهای هسته ای

ضمانت های بدیهی برای بازگشت به گفت و گوهای هسته ای
پنج‌شنبه 1 مهر 1400 - 17:51

کارشناسان گفتند که بازگشت ایران به گفت و گوهای هسته ای مستلزم تعهد آمریکا به توافق هسته ای و اعطای تضمین از سوی کاخ سفید درباره عدم خروج از آن است. 

العالم – نظرکده

آنان افزودند: منطق ایران در مذاکرات وین مبتنی بر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و نه بررسی توافقی جدید است.

به همین دلیل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که آمریکا که از برجام خارج شد حالا باید خودش به آن بازگردد و تحریمها علیه ایران را لغو کند.

این در حالی است که ایران اعلام کرده که هرگز درباره توان موشکی، نفوذش در منطقه، حقوق بشر و هر نوع موضوعی غیر از هسته ای گفت وگو نخواهد کرد.

البته آمریکا می کوشد اینگونه وانمود کند که نمی تواند تحریمهای اعمال شده توسط کنگره یا تحریمهای اعمال شده به خاطر مسائل غیرمرتبط با پرونده هسته ای را لغو کند تا به این شکل از زیر بار مسئولیتش در این زمینه شانه خالی کند اما باید بداند که آمریکا مسئول هر نوع توقف مذاکرات هسته ای و پیامدهای آن است.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران گفت که اروپاییان به گونه ای رفتار می کنند که انگار این ایران بوده که از برجام خارج شده در حالی که آمریکا از آن خارج شده است.

کارشناسان روس نیز با انتقاد از موضع اروپا نسبت به برجام گفتند که انتظار می رفت پس از خروج آمریکا از توافق، اروپا موضعی مستقل نسبت به آن اتخاذ کند اما ثابت کرد که دنباله رو آمریکا است.

آنان افزودند که به همین دلیل آمریکا باید خود اولین قدم را برای بازگشت به برجام بردارد و نسبت به مفاد آن متعهد باشد و تعهد دهد که هرگز از آن خارج نشود چرا که ایران نمی خواهد آزموده را دوباره بیازماید.

ایران از خروج آمریکا از برجام در سطح اقتصادی بسیار ضرر دید لذا نمی خواهد مجددا ضرر کند به همین دلیل امیرعبداللهیان گفت که ایران نمی خواهد به خاطر مذاکره، مذاکره کند بلکه می خواهد در عمل، تعهد آمریکا و سایرین را نسبت به این توافق شاهد باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها