واکنش مسکو به اظهارات زلسنکی درباره دیدار با پوتین

واکنش مسکو به اظهارات زلسنکی درباره دیدار با پوتین
پنج‌شنبه 1 مهر 1400 - 21:01

سخنگوی دولت روسیه گفت دیدار روسای جمهور این کشور و اوکراین زمانی انجام خواهد شد که هردوی آن‌ها آمادگی داشته باشند.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه گفت، دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین زمانی انجام می‌شود که «هردو» آمادگی برگزاری آن را داشته باشند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال وقوع چنین دیداری گفته بود، زمانی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار می‌کند که مسکو آمادگی آن را داشته باشد.

پسکوف در واکنش به این اظهارات زلنسکی گفت: «دو رئیس جمهور قطعاً زمانی دیدار خواهند کرد که هردو آماده باشند، دستورکاری برای مذاکرات وجود داشته باشد و آن‌ها بدانند می‌خواهند در چه موردی صحبت کنند. چنین دیداری در آن زمان رخ خواهد داد».

پیش‌تر سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گفته بود، زلنسکی در صورتی آمادگی دارد با پوتین دیدار داشته باشد که مسئله الحاق کریمه به روسیه در آن مورد مذاکره قرار گیرد.

با این حال پسکوف تأکید کرد مسئله حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه، نمی‌تواند در این دیدار احتمالی مطرح شود.

از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از برگزاری یک همه‌پرسی، واشنگتن و کشورهای غربی و اروپایی چندین دور تحریم‌هایی را علیه روسیه به بهانه تنش‌زایی در شرق اوکراین وضع کرده‌اند و این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

زلنسکی ماه گذشته به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ تمام عیار میان اوکراین و روسیه پاسخ داد: «فکر می‌کنم محتمل باشد». او با این حال وقوع چنین جنگی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

رئیس جمهور اوکراین بار دیگر عضویت کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را خواستار شد و گفت: «موضع من روشن است: ما از نظر توان نظامی و برخورداری از تخصص کافی، آمادگی عضویت در ناتو را داریم».

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار «دونباس» در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

آمریکا اخیرا نیز در رزمایش‌هایی که به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد در کنار نظامیان اوکراین حاضر شد.این رزمایش مورخ هفت تیرماه آغاز شد و به مدت دو هفته طول کشید و در آن ۵ هزار نظامی از کشورهای عضو ناتو و ۳۰ کشتی، ۴۰ جنگنده و ناوشکن «یو.اس.اس.راس» متعلق به نیروی دریایی آمریکا در آن شرکت داشتند.

پربیننده ترین خبرها