دیدار پوتین و اردوغان و تحول در پرونده ادلب

دیدار پوتین و اردوغان و تحول در پرونده ادلب
پنج‌شنبه 1 مهر 1400 - 21:13

در سایه تحولات منطقه به ویژه کشور سوریه، کرملین از دیدار قریب الوقوع ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه برای بررسی موضوع سوریه خبر داد.  

العالم – کشکول

عمار قناه، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیواستوبول روسیه در این باره گفت که ترکیه با بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به دلیل دخالت اردوغان در لیبی، قره‌باغ و افغانستان مواجه است.

وی افزود: قرار است در دیدار پوتین و اردوغان، درباره پرونده های سوریه و لیبی، گفت و گو شود، اما موضوع سوریه بسیار مهمتر است به ویژه با توجه به اینکه روابط ترکیه و آمریکا دچار بحران شده و موضع اردوغان درباره حضور آمریکا در سوریه هنوز مشخص نیست.

قناه تاکید کرد که در این میان، مساله ادلب که در این دیدار بررسی خواهد شد، از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه که ترکیه تاکنون به تعهداتش در توافقات سوچی، مسکو و آستانه در زمینه جداسازی گروههای مسلح میانه رو و تروریستی، عقب نشینی از اطراف جاده بین المللی حلب لاذقیه و دیگر مسائل، عمل نکرده است.

حسام طالب پژوهشگر سیاسی نیز گفت که روسیه و ترکیه درباره مسائل زیادی با یکدیگر اختلاف دارند که از سوریه آغاز می شود و تا افغانستان و به رسمیت نشناختن انتخابات کریمه توسط ترکیه ادامه دارد لذا پوتین در این دیدار خواهد کوشید که به اردوغان برای دورشدن از آمریکا در پرونده هایی که برای روسیه و همپیمانانش تهدید محسوب می شود، فشار آورد.

طالب ادامه داد که این فشار با حملات بسیار قوی سوریه و روسیه علیه گروههای تروریستی تحت حمایت ترکیه آغاز شده تا اردوغان بفهمد که دمشق عزم خود را برای آزادی تمام اراضی سوریه با هر نوع ابزاری جزم کرده است.

مهند الضاهر کارشناس استراتژیک گفت: بهترین راهکار برای پرونده ادلب با توجه به وقت کشی ترکیه، راهکار نظامی است، البته برخی درباره حل این بحران با همان شیوه پرونده درعا سخن گفته اند اما واقعیت آن است که این دو با یکدیگر متفاوتند، به ویژه که موضوع سرنوشت تروریستهای مستقر در ادلب مطرح است که معتقدم آنان را به افغانستان انتقال خواهند داد.

کارشناسان معتقدند شرایط برای اتمام پرونده ادلب آماده است، به این دلیل که تروریستها می دانند فقط دو راه دارند، یا عقب نشینی به شمال و یا راهکار نظامی، به ویژه که دولت سوریه از مساله درعا خلاص شده و با خیال راحت می تواند به پرونده ادلب از طریق جنگ پایان دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها