آصفی در گفتگو با العالم:

نقض برجام از بایدن و اوباما شروع شد/ اروپایی ها اعتماد به نفسشان را از دست داده اند

نقض برجام از بایدن و اوباما شروع شد/ اروپایی ها اعتماد به نفسشان را از دست داده اند
جمعه 2 مهر 1400 - 08:37

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با بیان اینکه در برجام گره افتاده و کار سخت و پیچیده است گفت: آمریکا این گره را انداخته و باید خودش آن را باز کند، اگر بایدن و تیمش گره را باز کنند می شود آینده ای برای برجام متصور بود وگرنه همانطور که رئیس جمهور کشورمان اشاره داشتند مذاکره برای مذاکره مفید نیست.

العالم _ ایران / سیاسی

"حمیدرضا آصفی" سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و دیپلمات کشورمان در گفتگو با برنامه "من ایران" شبکه العالم ضمن جامع خواندن سخنرانی رئیس جمهور در نشست عمومی سازمان ملل گفت: تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست. وقتی در معاهده آمریکا، استرالیا و فرانسه اتفاقات اخیر رخ داد، روزنامه لوموند فرانسه نوشت این قرارداد نشان داد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی ندارد و بایدن هم یک جانبه گراست.

سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان با اشاره به سخنرانی بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: ما چطور می توانیم به بایدن اعتماد کنیم؟ نقض برجام از زمان بایدن و اوباما شروع شد. آمریکا در زمان اوباما و معاون اولی بایدن به تعدات مالی، بانکی، بیمه ای و کشتیرانی خودش در چارچوب برجام پایبند نبود و از همانجا نقض تعهدات را شروع کرد. این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم ترامپ نقض برجام را شروع کرد. نقض برجام از خود بایدن شروع شد. نمی شود به حرف های بایدن و سیاستمداران آمریکایی اعتماد کرد.

این دیپلمات کشورمان درباره آینده برجام گفت: در برجام گره افتاده و کار سخت و پیچیده است. آمریکا گره را انداخته است و باید خودش آن را باز کند. اگر آقای بایدن و تیمش گره را باز کنند می شود آینده ای برای برجام متصور بود وگرنه همانطور که رئیس جمهور کشورمان اشاره داشتند مذاکره برای مذاکره مفید نیست.

آصفی ادامه داد: من تصور نمیکنم اروپایی ها روش خودشان را تغییر بدهند. اروپایی ها آمریکا را همراهی و تشویق می کنند. با توجه به مناقشه اخیر در مورد خرید زیردریایی فکر می کنم اروپایی ها اعتماد به نفسشان را از دست داده اند. گذشته اروپا نشان داده که آنها اراده ای برای تاثیرگذاری به عنوان یک واحد مستقل ندارند اگرچه ظرفیت این موضوع در آنها وجود دارد. البته انگلیس به شکل موذیانه ای در حال تضعیف اتحادیه اروپاست اما بقیه اروپایی ها می توانند از خودشان استقلال رای نشان دهند.

آصفی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشخصه های دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: دولت دکتر رئیسی سیاست خارجی متوازنی را در دستور کار قرار داده است. اولویت به کشورهای آسیایی، همسایگان و کشورهای مسلمان داده شده است. پانزده همسایه ایران، چین و روسیه جزو همکاران جدی ما هستند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در پایان با اشاره به پیوستن ایران به پیمان شانگهای گفت: با حضور ایران در پیمان شانگهای فضای امنیتی مطمئن تری در منطقه خواهیم داشت و همکاری های اقتصادی موثرتری رقم خواهد خورد.

پربیننده ترین خبرها