تاکید پاریس برحمایت از عراق و گفتگوهای منطقه ای

تاکید پاریس برحمایت از عراق و گفتگوهای منطقه ای
جمعه 2 مهر 1400 - 12:26

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه طی دیدار با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، بر حمایت پاریس از بغداد و گفت‌وگوهای منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

العالم - عراق

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار و رایزنی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه فرانسه و رئیس‌جمهور عراق در این دیدار - که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد - درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه غرب آسیا صحبت کردند.

لودریان نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «عصر امروز گفت‌وگوهای دقیق و اطمینان‌بخشی با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق داشتم».

وی در این‌باره توضیح داد: «در راستای کنفرانس بغداد به تاریخ ۲۸ آگوست و دیدار وزرای [خارجه] در نیویورک به تاریخ ۲۱ سپتامبر، من بار دیگر بر حمایت فرانسه از عراق و گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید کردم».

وزیر خارجه فرانسه و رسانه‌های محلی هنوز جزئیات بیشتری از مفاد این نشست با رئیس‌جمهور عراق منتشر نکرده‌اند.

صالح طی سخنران خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: «بدون عراقِ امن، با ثبات و دارای حاکمیت و بازگردان نقش اصلی به آن، هیچ صلحی در منطقه وجود نخواهد داشت و این مسئله مستلزم حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی و پایان یافتن درگیریها در خاک عراق است».

همچنین روز سه‌شنبه بود که نشست چندجانبه ای در خصوص عراق در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریورک برگزار شد.

در این نشست که به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد، وزرای خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند.

امیرعبداللهیان پیش از این طی سخنانی در نشست چند جانبه درباره عراق با بیان این‌که اولویت دولت سیزدهم تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است، گفت: امیدواریم در سایه توسعه مناسبات ایران و عراق مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود.

در نشست پیگیری کنفرانس بغداد در نیویورک مقرر شد که نشست بعدی در اردن برگزار شود و شرکت کنندگان بر حمایت از دولت و ملت عراق و بازسازی این کشور و اقدامات این دولت در تقویت امنیت و ثبات عراق تأکید کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها