بلینکن از طرح راهبردی جدید در حوزه اقیانوس هند-آرام خبرداد

بلینکن از طرح راهبردی جدید در حوزه اقیانوس هند-آرام خبرداد
جمعه 2 مهر 1400 - 14:13

بلینکن در دیدار با همتایان خود در کشورهای عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌‌آن) گفت، این طرح جامع راهبردی در پاییز امسال رونمایی خواهد شد و مدعی شد هدف آن «ایجاد منطقه‌ای باز و آزاد، متصل و پیوسته و منعطف» خواهد بود.


العالم - آمریکا

بلینکن در دیدار با همتایان خود در کشورهای عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌‌آن) گفت، این طرح جامع راهبردی در پاییز امسال رونمایی خواهد شد و مدعی شد هدف آن «ایجاد منطقه‌ای باز و آزاد، متصل و پیوسته و منعطف» خواهد بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، کشورش به زودی راهبردی جدید در حوزه اقیانوس هند-آرام را اعلام می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در دیدار با همتایان خود در کشورهای عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌‌آن) گفت، این طرح جامع راهبردی در پاییز امسال رونمایی خواهد شد و مدعی شد هدف آن «ایجاد منطقه‌ای باز و آزاد، متصل و پیوسته و منعطف» خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «این طرح اهمیت جنوب شرق آسیا در منطقه هند-آرام و نقش حیاتی آسه آن در تعیین آینده منطقه را منعکس می‌کند».

رویترز نوشت، اظهارات بلینکن در حالی صورت می‌گیرد که دولت «جو بایدن» در نظر دارد تمرکز خود را از بحران افغانستان به سمت مقابله با قدرت رو به افزایش چین تغییر دهد.

در همین راستا، سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا هفته گذشته توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «معاهده همکاری استرالیا، انگلیس و آمریکا روی زیردریایی‌های اتمی، عواقب بسیار جدی روی اشاعه اتمی دارد».

ژائو در این‌باره توضیح داد: «این توافق بار دیگر اثبات کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند تا از همکاری‌های اتمی به‌عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند».

وی درباره تبلیغات منفی واشنگتن علیه پکن در عرصه جهانی نیز تصریح کرد: «چین مخالف حیله‌گری‌های آمریکا در قبل یا بعد از گفت‌وگوهای دوجانبه است؛ [حیله‌گری‌هایی] که شامل اتهام‌زنی و تهدید چین به تحریم است».

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز اخیراً در مصاحبه‌ای، بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه چین در حوزه‌ اقیانوس هند-آرام و دریای جنوبی چین گفت، راهبردهای ژئوپولتیک و نظامی این دو رقیب، جهان را در معرض خطر تفرقه قرار می‌دهد و اساس روابط این دو کشور باید هرچه سریع‌تر ترمیم شود.

دبیرکل سازمان ملل در آستانه مجمع عمومی این نهاد متذکر شد: «باید به هر قیمتی از وقوع جنگی سرد جلوگیری کنیم که می‌تواند در مقایسه با نوع قبلی آن (میان آمریکا و شوروی) به شکلی متفاوت و شاید خطرناک‌تر و غیر قابل مهارتر باشد».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه، قرارداد آمریکا و انگلیس با استرالیا درخصوص ساخت زیردریایی‌های اتمی که می‌توانند بدون ردیابی شدن در آسیا فعالیت کنند، «تکه‌ای کوچک از یک پازل پیچیده‌تر، [یعنی] روابط ناکارآمد میان چین و ایالات متحده است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها