برکناری رئیس دفتر سیا در وین به‌خاطر کم‌کاری در قبال «سندروم هاوانا»

برکناری رئیس دفتر سیا در وین به‌خاطر کم‌کاری در قبال «سندروم هاوانا»
جمعه 2 مهر 1400 - 16:22

رئیس دفتر سازمان جاسوسی خارجی آمریکا در اتریش به خاطر کوتاهی در انجام مسئولیت‌هایش از جمله رسیدگی به گزارش‌ها درباره یک بیماری مرموز برکنار شد.

العالم - آمریکا

رئیس دفتر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) در پایتخت اتریش، به‌خاطر کم‌کاری در انجام وظایف از جمله در قبال گزارش‌ها درباره بیماری مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روزنامه «واشنگتن پست» روز پنجشنبه به نقل از منابعی ناشناس شامل مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشته است، این برکناری، پیامی را به دیگر مسئولان می‌فرستد که باید این بیماری مرموز با علائم سردرد، تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه را بیش از پیش جدی بگیرند.

به نوشته این روزنامه، ده‌ها پرسنل آمریکایی در وین، از جمله دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی و حتی کودکان برخی از این کارکنان، علائم این بیماری را داشته‌اند.

«ویلیام برنز» مدیر سی‌آی‌اِی دو ماه قبل اعلام کرده بود حدود دویست مقام آمریکایی و خویشاوندان آن‌ها تاکنون به سندروم هاوانا مبتلا شده‌اند که حدود صد مورد آن‌ها مأموران سی‌آی‌اِی هستند.

این بیماری برای اولین بار، سال ۲۰۱۶ در میان مقامات سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا گزارش شد و به همین دلیل سندروم یا نشانگان هاوانا لقب گرفته است.

سال گذشته آکادمی ملی علوم آمریکا اعلام کرد محتمل‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مرموز، نوعی «انرژی فرکانس رادیویی هدایت‌شده و پالس‌دار است».

ویلیام برنز، مدعی است «به احتمال خیلی قوی» روسیه عامل ایجاد این بیماری در میان دیپلمات‌ها و جاسوس‌های آمریکایی است. ادعایی که از سوی مسکو تکذیب شده است.

اواخر تیر ماه امسال شبکه خبری «سی بی سی» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرد که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حال تحقیق در مورد حوادث مرموز علیه سلامتی دیپلمات‌های آمریکایی و سایر کارمندان این کشور در شهر وین در اتریش است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «با هماهنگی با شرکای خود در سراسر دولت ایالات متحده، در حال بررسی گزارشات مربوط به حوادث احتمالی سلامتی اعضای سفارت ایالات متحده در وین هستیم». (جزئیات بیشتر)

گمانه‌زنی‌ها درباره این بیماری زمانی دوباره داغ شد که اوایل شهریور امسال سفارت آمریکا در «هانوی» پایتخت ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا به این کشور به دلیل یک ناهنجاری سلامتی غیرقابل توضیح به تعویق افتاد.

در بیانیه سفارت ایالات متحده در ویتنام آمده است: «دفتر معاون رئیس جمهور از گزارشی از حادثه احتمالی ناهنجاری سلامتی در هانوی در ویتنام مطلع شد. پس از ارزیابی دقیق، تصمیم به ادامه سفر معاون رئیس جمهور گرفته شد».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها