نشست آمریکا-هند-استرالیا-ژاپن علیه چین/ پکن: محکوم به شکست هستید

نشست آمریکا-هند-استرالیا-ژاپن علیه چین/ پکن: محکوم به شکست هستید
شنبه 3 مهر 1400 - 12:36

نشست سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن به میزبانی جو بایدن در کاخ سفید، با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و واکنش پکن را به دنبال داشت.

العالم - آمریکا

در ادامه تحرکات ضد چینی واشنگتن، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید با نخست‌وزیران هند، ژاپن و استرالیا یک نشست چهارجانبه مشترک برگزار کرد.

طبق گزارش‌ها، نشست مشترک روز جمعه (دیروز) رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیران هند، استرالیا و ژاپن در کاخ سفید با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد. نشست این چهار کشور به کواد (Quad) موسوم شده است.

هر چند در بیانیه مشترک جو بایدن، نارندرا مودی، اسکات موریسون و یوشیهیده سوگا اشاره صریحی به چین نشده است، اما از نظر کارشناسان مسائل بین‌المللی و رسانه‌های معتبر این نشست چهارجانبه، یک نشست سراسر ضد چینی است.

در بخشی از بیانیه مشترک سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن آمده است: «ما تصدیق می‌کنیم که آینده مشترک ما در هند و اقیانوس آرام نوشته می‌شود و تلاش‌های خود را مضاعف می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که کواد (Quad) نیروی صلح، ثبات، امنیت و رفاه منطقه‌ای است».

آنها با اشاره به تنش‌ها و اختلافات در دریاهای چین جنوبی و شرقی میان چین و برخی کشورهای منطقه اعلام کردند: «در این راستا، ما همچنان به پایبندی به قوانین بین‌المللی به ویژه آنچه در کنوانسیون سازمان ملل در حقوق دریا منعکس شده است، می‌پردازیم تا به چالش‌های مربوط به نظم مبتنی بر قوانین دریایی از جمله در دریاهای چین شرقی و جنوبی بپردازیم. ما حمایت خود را از کشورهای کوچک جزیره‌ای به ویژه آنهایی که در اقیانوس آرام هستند، تقویت می‌کنیم».

سران کشورهای آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن در بخش دیگری از این بیانیه به تنش‌ها در شبه جزیره کُره اشاره و خواسته‌های خودشان را از کره شمالی مطرح کردند.

بایدن و نخست وزیران هند، ژاپن و استرالیا

آنها تصریح کردند: «ما بر تعهد خود مبنی بر خلع سلاح کامل کره شمالی مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید می‌کنیم و همچنین ضرورت حل فوری مسئله ربوده شدگان ژاپنی را تأیید می‌کنیم. ما از کره شمالی می‌خواهیم که به تعهدات خود در سازمان ملل پایبند باشد و از انجام اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند. ما همچنین از کره شمالی می‌خواهیم که وارد یک گفتگوی اساسی شود».

درخواست سران کشورهای آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا از کره شمالی برای ورود به مذاکرات و خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره در شرایطی مطرح شده که پیونگ یانگ بارها از واشنگتن خواسته از مواضع خصمانه خود علیه کره شمالی به ویژه در زمینه اعمال تحریم‌ها دست بردارد.

خبرگزایر رویترز در گزارش خود درباره این نشست چهار جانبه به میزبانی جو بایدن نوشت: «رهبران ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا در اولین اجلاس حضوری خود در بهبوحه نگرانی‌های مشترکشان در قبال چین، روز جمعه وعده دادند که در ایندوپاسفیک (مناطق حائل بین دو اقیانوس هند و آرام) به دنبال یک منطقه آزاد و "بدون اجبار تحت فشار" خواهند بود».

شبکه الجزیره انگلیسی هم در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره این نشست منتشر کرد و خبر داد: «در حالی که چین در اظهارات عمومی چهار رهبر یا در بیانیه مشترک طولانی و برگه ای که پس از آن منتشر شد ، نامی برده نشد ، در این بیانیه به اصرار بر رفتار مبتنی بر قوانین در منطقه‌ای که چین تلاش می‌کند در آن قدرت‌نمایی کند، اشاره شده است».

«کیمبرلی هالکت» خبرنگار حوزه کاخ سفید در الجزیره در این باره به این شبکه گفت: «آنچه این چهار رهبر واقعاً اینجا برای بحث در مورد آن صحبت می‌کنند چین است، نفوذ روزافزون چین در همه جنبه‌های زندگی نه فقط در کشورهای آنها بلکه در سراسر جهان».

مقام‌های دولت چین روز جمعه (دیروز) به شدت از نشست چهار جانبه آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن انتقاد کردند و در رد مواضع ضد چینی آن اعلام کردند که این نشست «محکوم به شکست است».

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها