اجلاس پوتین واردوغان؛ شاید اس-400 معادله ادلب را تغییر دهد!

اجلاس پوتین واردوغان؛ شاید اس-400 معادله ادلب را تغییر دهد!
دوشنبه 5 مهر 1400 - 00:28

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه آینده با همتای ترکیه ای خود رجب طیب اردوغان در سفرش به مسکو درباره اوضاع استان ادلب سوریه گفتگو خواهد کرد. این در حالیست که برخی رسانه ها از بروز اختلافاتی بین آنکارا و موسکو و احتمال تعویق برگزاری اجلاس سران روسیه و ترکیه در سوچی خبر داده بودند.

العالم كشكول

این در حالیست که برخی رسانه ها از بروز اختلافاتی بین آنکارا و موسکو و احتمال تعویق برگزاری اجلاس سران روسیه و ترکیه در سوچی خبر داده بودند.

هر چند اظهارات گذشته برخی از مسئولان روسیه و ترکیه نشان می دهد که مساله اوضاع منطقه آتش بس در استان ادلب سوریه مهمترین مساله گفتگوهای سران روسیه و ترکیه خواهد بود ولی مساله تکمیل قرارداد موشک های اس-400 نیز از اهمیت فراوانی برخوردار راست چرا که این مساله در روابط ترکیه با آمریکا و همچنین با ناتو تاثیر خواهد گذاشت.

در همین راستا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز یکشنبه گفت: آنکارا همچنان خواهان خرید دومین محموله از موشک های پدافندی از روسیه است و هیچ کس نمی تواند در مساله تصمیم ترکیه برای خرید موشک های پدافندی دخالت کند .

این قرارداد یکی از مهمترین مسائلی است که باعث تشدید اختلافات بین آنکارا و واشنگتن و تحریک آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه ترکیه شده است به نحوی که واشنگتن بارها به آنکارا درباره خرید دومین محموله از موشک های پدافندی اس-400 از روسیه هشدار داد و اعلام کرد که این امر باعث اعمال تحریم های جدید علیه ترکیه خواهد شد.

شکی نیست که هم پیمانان آمریکا در دوره گذشته به واشنگتن بی اعتماد شدند و در حالی که برخی، ترامپ و سیاست های نامفهوم وی را منشا اقدامات امریکا با هم پیمانانش می دانستند، قرارداد اخیر زیردریایی ها و روش خروج امریکا از افغانستان ثابت کرد این سیاست ثابت امریکاست و هم پیمانان آمریکا باید به دنبال جایگزین باشند و این مساله در محافل کشورهای اروپایی نیز با جدیت در حال بررسی است.

اردوغان در به ثمر نشاندن قرارداد اس 400با روسیه مصمم به نظر می آید و سخنانش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیانگر آن بود. وی گفت:" امیدواریم به جای دشمنی ، صداقت بر روابط ما با آمریکا سایه بیفکند زیرا ما دو هم پیمان در ناتو هستیم ."

وی افزود: با جرج بوش پسر ، اوباما و ترامپ خیلی خوب همکاری داشتیم اما نمی توانم بگویم ابتدای کار ما با بایدن خوب بود.

اردوغان در ادامه از آنچه انتقال سلاح و مهمات و تجهیزات به گروههای تروریستی (در سوریه ) نامید، انتقاد کرد و هشدار داد ترکیه در برابر آن ساکت نخواهد نشست .

بنابراین پیچیدگی و تضاد منافع در سوریه و حمایت ترکیه از کردهایی که اردوغان آنها را مهم ترین دشمن خود می داند و بی اعتمادی هم پیمانان آمریکا به سیاست های آتی وی شاید راه را برای احتمالات زیادی درباره نتایج کنفرانس چهارشنبه، باز کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها