پیاده روی جاماندگان اربعین در تهران آغاز شد

پیاده روی جاماندگان اربعین در تهران آغاز شد
دوشنبه 5 مهر 1400 - 09:12

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در یازدهمین سال خود در پایتخت و با تاسی از پیاده روی میلیونی نجف تا کربلا با رعایت پروتکل های بهداشتی از میدان امام حسین(ع) آعاز و تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری ادامه دارد.

العالم - ایران

عاشقان اربعین، جاماندگان اربعین صبح امروز پیاده روی خود را از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که ۱۷ کیلومتری است طی خواهند کرد.

یکی از نکات مهم مراسم پیاده روی امسال اربعین بنا به گفته مسئولان برگزاری،این است که هیچ توقفی چه در مبدا و چه در مقصد ندارند و بنا دارند با رعایت همه شیوه‌نامه‌ها شرایطی را فراهم کنند تا دوستداران سرور سالار شهیدان جهان در این مراسم پر فیض، بهره‌ لازم را ببرند.

استقرار تیم های مختلف شهرداری، اورژانس، آتش نشانی، سپاه و پلیس برای برگزاری هرچه بهتر در مسیر مزبور و سایر مسیرهای منتهی به جنوب پایتخت تعبیه شده تا ضمن تسهیل در عبور و مرور شهروندان نیز خدمات لازم را به عزاداران حسینی ارائه دهند.

همچنین یکی از نکات مهم در مراسم اربعین امسال با توجه به شیوع کرونا، این است که در ایستگاه های صلواتی از طریق عزاداران پک‌های بهداشتی، ماسک و برخی نذورات بین شهروندان توزیع می‌شود.

حضور نسل جوان و رسانه های جمعی در مراسم اربعین

از نکات بارز اربعین امسال حضور نسل های جوان، رزمنده و ایثارگر، زنان و سالخوردگان است که به هر نحوی خود را به این مراسم رسانده اند و با سردادن لبیک یا حسین(ع)، ذکر صلوات بر ائمه اطهار از ساعت های اولیه صبح امروز حضور گسترده ای را از خود به جای گذاشته اند تا بتوانند با ذکر صلوات و قرائت زیارت عاشورا، اربعین امسال را گرامی بدارند.

از نکات مهم اربعین امسال را می توان حضور چشم گیر جوانان دانست که با زنجیر و سینه زنی و ریختن اشک ماتم برای امام خود نیز شور و حال خاصی را به این آیین تزریق کرده‌اند.

همچنین عکاسان و خبرنگاران مختلف رسانه های داخلی و خارجی از ساعت‌های اولیه صبح در مسیرهای منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) حضور دارند تا بتوانند زوایا و اخبار این آیین را در پایتخت به تصویر کشیده و به گوش جهانیان انتقال دهند.

جاماندگان اربعین طی مسیر راهپیمایی در پایتخت واکسینه می‌شوند

همچنین در این راستا مدیرعامل شرکت شهرسالم شهرداری تهران از واکسیناسیون جاماندگان اربعین در شش مسیر از راهپیمایی خبر داد و گفت: از طریق پایگاه‌های اورژانس شش دستگاه آمبولانس در شش نقطه مسیر راهپیمایی استقرار خواهند داشت که از همان تیم‌های سیار جهت واکسیناسیون جاماندگان اربعین در مسیر راهپیمایی بهره‌مند خواهیم شد.

حمید چوبینه اظهار داشت: از آنجایی که عمده کارکنان و خانواده‌های پرسنل و نیروهای شهرداری در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند در محل استقرار آمبولانس‌ها افراد بالای ۱۸ سال که متقاضی دریافت واکسن باشند برایشان واکسن تزریق می شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم گفت: در همه پایگاه‌های سیار، پزشک و پرستار حضور خواهند داشت و شرایط انجام رایگان رپیدتست با تشخیص پزشک برای مراجعان دارای علائم فراهم شده است.

چوبینه خاطرنشان کرد:‌ پیش‌بینی می‌ شود استقبال خوبی از تیم‌های سیار انجام گیرد و تعداد زیادی از شهروندان در مقابل کرونا واکسینه شوند.

۲۰۰ غرفه در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین برپا می‌شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه خدمات به عزاداران پیاده‌روی جاماندگان اربعین و دلدادگان حسینی در قبله تهران (شهرری) گفت: تعداد ۲۰۰ غرفه در مسیر این راهپیمایی برپا می‌شود.

حجت الاسلام متین معبودی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی راهپیمایی دلدادگان حسینی که با حضور مدیران اجتماعی نواحی شهرداری منطقه ۲۰ تهران برگزار شد، اظهار کرد: تعداد ۲۰ غرفه نیز توسط معاونت اجتماعی شهرداری این منطقه شامل موکب خبری، امداد و گمشدگان، پایگاه سلامت و خدمات بهداشتی، غرفه اداره ورزش، آموزش شهروندی و مدیریت پسماند، عفاف و حجاب و تشکل های مردم نهاد به شهروندان خدمات ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی در این مراسم اظهار امیدواری کرد؛ شرایطی فراهم شود تا شهروندان از این مراسم پر فیض و مذهبی که چند سالی است که در شهرری از تقاطع بزرگراه آزادگان با خیابان فدائیان اسلام آغاز و در امتداد چهار راه چشمه علی، سه راه ورامین به میدان حضرت عبدالعظیم (ع) منتهی می شود بهره‌مند شوند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۰ تهران در این رابطه بیان کرد که راهپیمایی دلدادگان اربعین یکی از شاخص های مهم است، توجه به آن ظرفیت معرفت دینی و شورآفرینی عاشورایی در شهروندان را در بر دارد.

رضا معلم با بیان اینکه امسال نیز مراسم دلدادگان اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مسیر میدان امام حسین به سمت حرم عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود، افزود: حوزه خدمات شهری منطقه در این مراسم به پاکسازی، رفت و روب و نظافت قبل، حین و پس از مراسم اربعین حسینی در نقاط تعیین شده خواهد پرداخت.

به گفته این مسئول، همچنین در حین مراسم ضمن پاکسازی مسیرهای تعیین شده، اکیپ‌هایی نیز جهت جمع آوری پسماند خشک و تر پیش بینی شده است.

خدمات دهی مترو و شرکت واحد اتوبوس رانی تهران در اربعین حسینی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ارتباط با خدمت‌رسانی این مجموعه در روز اربعین گفت: به‌مناسبت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین، اتوبوسرانی تهران برای رفاه حال شرکت‌کنندگان اقدام به جابه‌جایی زائران پس از پایان مراسم به میادین اصلی شهر می‌کند.

به گفته محمود ترفع برای انتقال عزاداران از ساعات اولیه بامداد روز اربعین، تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۶۰ دستگاه تک‌کابین در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مستقر است و ارائه خدمات به این افراد رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، خدمت‌رسانی مترو در روز اربعین رایگان خواهد بود.

علی عبدالله‌پور افزود: این شرکت طبق سنوات گذشته آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و شرکت‌کنندگان در مراسم دلدادگان و جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت است.

ایستگاه‌هایی که در مسیر این مراسم قرار دارند به‌ویژه ایستگاه‌های امام حسین(ع) واقع در خطوط ۲ و ۶ و ایستگاه شهر ری واقع در خط یک آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و شهروندان در این روز هستند.

به گزارش ایرنا، آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و در کنار آن بارگاه شریف حضرات حمزه(ع) و طاهر(ع) در شهرری از قرن سوّم تاکنون، به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران مورد توجّه و عنایت دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است.

حضرت عبدالعظیم(ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و در مدّت ۷۹ سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام علیّ النّقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها