انتقاد تند نشریه آمریکایی از دولت بایدن

انتقاد تند نشریه آمریکایی از دولت بایدن
دوشنبه 5 مهر 1400 - 13:56

نشریه آمریکایی "فارن پالیسی" در مقاله‌ای با عنوان "کاخ سفید روسایش را تغییر داد ولی سیاست‌هایش را تغییر نداده است"، از دولت بایدن درخصوص سیاست خارجی و برخی مسائل آب و هوایی، به شدت انتقاد کرده است.

العالم- درگوشی

این نشریه نوشته انتقاد بایدن از سلف خود، دونالد ترامپ طنز مسخره‌ای است. بعد از 8 ماه از شروع به کار دولت جدید، بایدن رویکرد سلف خود را در نادیده گرفتن همپیمانان، سوء‌استفاده از مالیات‌ها و اخراج پناهندگان ادامه می‌دهد. بنابراین دولت بایدن هیچ تفاوتی با دولت ترامپ درخصوص توهین به قوانین آمریکا ندارد.

فارن پالیسی در اشاره به سخنرانی اخیر بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت که این سخنرانی به مثابه به "وعده روزهای ایالات متحده با همپیمانانش" پشت پا زده است؛ زیرا در تأکیدش برای تعهد درباره همکاری بین‌المللی برای مقابله با مشکلاتی جهانی مانند ویروس کرونا، تغییر آب و هوا و استبداد لحنی مشابه لحن ترامپ را داشت.

این نشریه آمریکایی افزود، شیوه تعامل بایدن با قرارداد زیردریایی‌‌ها، که فرانسه را خشمگین کرده، و نیز اقدام دولت واشنگتن به تشکیل ائتلاف استراتژیک سه‌جانبه، که فروش زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا و محروم کردن پاریس از این معامله را تضمین می‌کند، بهترین شاهد است که بگوییم بایدن همانند سلفش ترامپ، ناشیانه عمل می‌کند.

این نشریه در ادامه خاطرنشان کرد، دولت بایدن نتوانست تاثیر تصمیمات خود را بر اهداف بزرگ‌تر سیاست خارجی یا تأثیر آن بر متحدان ایالات متحده و اعتبار آن به طور کامل در صحنه جهانی پیش‌بینی کند. و این امر از سوی " ژان ایو لودریان" وزیر خارجه فرانسه "فبورانس بارلی" وزیر دفاع فلورانس مورد تأکید قرار گرفته که گفته‌اند لغو قرارداد زیردریایی‌ها را در نظر گرفتند و او از ناحیه یک آمریکایی به پشت خنجر زد.

این نشریه عقب‌نشینی دولت بایدن از افغانستان را گامی اشتباه خوانده که مغایر با سیاست خارجی است. فارن پالیسی همچنین به شکست بایدن در احیای توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده و نوشته است خروج ترامپ از این توافق خطایی اساسی بوده است.

به نوشته این منبع، تا زمانی‌که بایدن و تیمش از دولت ترامپ به دلیل تعدی به نظام بین‌المللی و وضع تحریم‌های یک‌جانبه، رایزنی‌های محدود، استاندارهای دوگانه و سیاست "اول آمریکا" ادامه دهد، در واقع رویکرد ترامپ را ادامه می‌دهد و در مسیر اشتباه قدم برمی‌دارد.

پیشتر رسانه‌های آمریکا یک نظرسنجی را منتشر کردند که نشان می‌داد محبوبیت بایدن به پایین‌ترین حد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش رسیده است. مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی از سیاست‌های دولت بایدن در پرونده‌هایی مانند پرونده کرونا و افغانستان به شدت انتقاد کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها