ترامپ به پوتین گفته مقابل دوربین با او سرسخت‌تر رفتار خواهد کرد

ترامپ به پوتین گفته مقابل دوربین با او سرسخت‌تر رفتار خواهد کرد
سه شنبه 6 مهر 1400 - 20:54

رئیس‌جمهور سابق آمریکا هنگام دیدار با رئیس‌جمهور روسیه گفته مقابل دوربین‌ها اندکی با او سرسختانه‌تر رفتار خواهد کرد.

العالم - آمریکا - اروپا

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هنگام برگزاری نشست گروه ۲۰ در ژاپن با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه داشته به او گفته مقابل دوربین‌ها با او «اندکی سرسخت‌تر» برخورد خواهد کرد.

این ادعا در کتابی که «استفانی گریشام»، یکی از سخنگوهای کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نوشته، مطرح شده است. گریشام بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ یکی از سخنگوهای کاخ سفید بود.

طبق مستندات این کتاب، ترامپ در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ در «اوزاکا» ژاپن به پوتین گفته است: «بسیار خوب، من برای چند دقیقه با شما قدری سرسخت تر رفتار خواهم کرد ولی این به خاطر دوربین‌هاست. بعد از اینکه رفتند صحبت می‌کنیم.»

طبق آنچه در این کتاب آمده، ترامپ بعد از آنکه خبرنگاران سالن را ترک کرده‌اند به پوتین گفته که او احتمالاً در روسیه با مشکل «رسانه‌های جعلی» مواجه نیست. پوتین در پاسخ گفته است: «ما هم [چنین مشکلی] داریم. مسئله یکسان است.»

خبرگزاری اسپوتنیک نوشته ترامپ در آن دیدار مقابل دوربین‌ها خطاب به پوتین، بعد از سوال یک خبرنگار که خطاب به او گفت «به روسیه بگویید در انتخابات آمریکا دخالت نکند» رویش را به سمت پوتین برگرداند و با لحنی مزاح‌گونه به او گفت: «در انتخابات دخالت نکن.»

دیدار ترامپ و پوتین در ژاپن یک سال بعد از نشست خبری جنجالی سران دو کشور در جولای ۲۰۱۸ اتفاق می‌افتاد. ترامپ در آن دیدار در پاسخ به سوال خبرنگاران ر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد و گفت پوتین در جلسه خصوصی با او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. او همچنین تصریح کرد دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را «انجام داده باشد.»

بلافاصله بعد از این نشست خبری، سیلی از حملات، از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ تا دموکرات‌ها و رسانه‌ها و کارشناسان روانه ترامپ شد و او به تضعیف نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حضور رهبر یک کشور متخاصم متهم شد.

او در اثر این فشارها چندین بار مجبور شد از سخنانش در کنفرانس خبری هلسینکی عقب‌نشینی کند، البته تناقض‌گویی‌های جزئی او هم جنجال‌های بزرگ به پا کرده‌اند.

ترامپ در اولین عقب‌نشینی چند روز بعدتر گفت فیلم کنفرانس خبری با پوتین را مرور کرده و متوجه شده که یک جمله را جابجا گفته و به جای گفتن اینکه «دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را انجام نداده باشد» گفته «دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را انجام داده باشد.

با وجود این، رسانه‌های آمریکا با منتشر کردن متن بخش‌های مختلف سخنان ترامپ در آن کنفرانس خبری، توضیحات وی را رد کرده و در جستجوی تبیین دلایل رفتارهای فروتنانه ترامپ در برابر پوتین-کاری او که معمولاً در برابر متحدان آمریکا انجام نمی‌دهد-برآمده‌اند.

یک روز بعد، او در یک نشست خبری یک بار دیگر تأکید کرد که می‌پذیرد روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده، با وجود این، به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا دخالت‌های روسیه در انتخابات ادامه دارد پاسخ داد: «خیر.»

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بارها روسیه را به دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ متهم کردند. مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

این ادعاها در حالی مطرح‌شده که آمریکا از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها