ایجاد صفحه جدید در روابط سوریه اردن

ایجاد صفحه جدید در روابط سوریه اردن
سه شنبه 6 مهر 1400 - 23:07

اخیرا صفحه جدیدی در روابط سوریه و اردن به ویژه در سطوح امنیتی و اقتصادی باز شده است.

العالم – کشکول

سفر اخیر هیات سوریه به امان برای بررسی موضوع تامین امنیت مرزها، اوضاع جنوب سوریه، مبارزه با تروریسم پس از سیطره ارتش سوریه بر درعا، تقویت همکاری دو جانبه در زمینه های بازرگانی، حمل و نقل، برق، کشاورزی و منابع آب انجام شد.

از مهمترین نتایج این سفر، بازگشایی گذرگاه مرزی جابر به عنوان شریان اقتصادی مهم برای اردن، آغاز مجدد پرواز هواپیماهای مسافری میان امان و دمشق پس از 10 سال و بررسی احیای مجدد خط برق میان اردن و سوریه بود.

این رویداد ضربه ای سهمگین به قانون آمریکایی سزار علیه دمشق است، علاوه بر آنکه اردن به خاطر بحران اقتصادی و سیاسی، نیازمند بازگشایی گذرگاههای تجاری و احیای نقش سیاسی خود در منطقه است.

تحول در موضع اردن نسبت به سوریه پس از برگزاری دیدار سران مصر، اردن و عراق و دعوت علنی به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب آغاز شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که اردن از آمریکا برای انتقال انرژی از سوریه به لبنان چراغ سبز دریافت کرده چرا که کاخ سفید دریافته جنگ علیه دمشق با شکست مواجه شده و به ویژه پس از شکست آمریکا در افغانستان، باید پرونده جنگ جهانی علیه دمشق نیز بسته شود.

از سوی دیگر، تحولات سیاسی و اقتصادی در منطقه باعث شده کشورهای منطقه نیاز به متنوع سازی منابع درآمد را درک کنند که اردن بیش از همه متوجه این موضوع شد و دریافت که مواضع سابقش نسبت به دمشق اشتباه بوده و به ویژه پس از پیروزی سوریه و متحدانش علیه تروریسم تکفیری و تحریم های ظالمانه، باید روابطی بر اساس احترام به حق مردم سوریه در زمینه تعیین سرنوشت با دمشق بنا نهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها