دیپلماسی هوشمندانه ایران و حمایت روسیه از آن؛ افق پیش رو چیست؟

دیپلماسی هوشمندانه ایران و حمایت روسیه از آن؛ افق پیش رو چیست؟
چهارشنبه 7 مهر 1400 - 14:47

واکنش های آمریکا و اروپا با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم زمان بود، گویا همه آنها می خواهند بگویند که ایران اجازه اتمام عملیات بازرسی را نمی دهد. پس از آن شاهد موضع روسیه بودیم که اظهارات آژانس را غیر دقیق خوانده و تاکید کرد که ایران اقدامات لازم در چارچوب شفافیت را انجام می دهد.

العالم-نظرکده

ناظران معتقدند که گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای درخصوص فعالیت هسته ای ایران مسئله غافلگیر کننده ای نیست، زیرا آژانس در بسیاری از گزارش های پیشین خود نیز تحت فشار آمریکا و اروپا به شیوه ای سوگیرانه، غیر منصفانه و غیر منطقی عمل کرده است.

ناظران تاکید کردند که آژانس انرژی هسته ای باید علت محدود کردن فعالیت بازرسان توسط ایران را از دریچه موضع ایران ببیند، زیرا تعرض های امنیتی متعددی که به عملیات تخریبی علیه تاسیسات هسته ای تسا در کرج منجر شد، پس از بازرسی همین آژانس اتفاق افتاد.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که ایران چندین بار به نقض امنیتی برخی اعضای تیم بازرسی شک کرده است. علاوه بر آن، بارها شاهد تجاوزات امنیتی در مواضع تاسیسات هسته ای خود بوده است. بنابراین ایران ناچار شد که تدابیر و اصلاحات امنیتی سختی را در این خصوص اتخاذ کند و آژانس بین المللی انرژی هسته ای را نیز از آن مطلع سازد.

کارشناسان تاکید کردند که آمریکایی ها بخاطر خروج از برجام و اروپایی ها به دلیل نقض آن، صلاحیت صحبت درخصوص تعهدات ایران را ندارند، آن هم پس از اینکه نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنرانی اش در سازمان ملل دست به تحریک جهانیان علیه ایران و برنامه هسته ای آن زد.

به عقیده کارشناسان، آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای ایجاد بهانه علیه ایران به شدت تحت فشار آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی است.

آنها تاکید کردند که این مسئله دو دلیل دارد: نخست بازگرداندن ایران به مذاکرات هسته ای مثل دوران روحانی و دوم، کاهش چشمگیر مجدد فعالیت هسته ای ایران همانند گذشته است.

تحلیلگران به نوبه خود خاطرنشان کردند که روسیه از زبان میخائیل اولیانوف نماینده اش در سازمان ملل تاکید کرد که در صورت مطرح شدن هرگونه تصمیمی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای درخصوص محکومیت ایران بخاطر فعالیت هسته ای، به آن رای نخواهد داد.

آنها تاکید کردند که موضع روسیه از زمان امضای برجام تا کنون ثابت بوده و همواره آمریکا را به بازگشت به این توافق نامه و اجرای آن ترغیب کرده است.

تحلیلگران بیان داشتند که آنچه آمریکا را کنترل می کند لابی صهیونیستی است، لذا واشنگتن همان چیزی را می خواهد که رژیم صهیونیستی خواهان آن است.

آنها اظهار داشتند که آژانس بین المللی انرژی هسته ای و دیگران می دانند که عراق اجازه ورود بازرسان آژانس را به حریم خود داده بود، اما در نهایت مورد حمله نظامی قرار گرفت. آنها یادآوری کردند که قذافی نیز به طور کامل از برنامه هسته ای خود عدول کرد اما آمریکا به لیبی حمله نموده، قذافی را کشت و این کشور را ویران کرد. بنابراین هدف گزارش آژانس انرژی هسته ای علیه ایران نیز قیچی کردن بال های ایران برای حملات نظامی احتمالی در آینده است.

تحلیلگران بال های ایران را موشک های بالستیک پیشرفته آن دانستند که در شرکت های نظامی ایرانی ساخته می شوند و تاکید کردند که به همین دلیل آمریکا، اروپا و در پشت پرده رژیم صهیونیستی می خواهند این موشک ها را به عنوان بندی به توافق پیش رو اضافه کنند. اما دیپلماسی ایران بسیار زیرک است و اجازه مذاکره در این خصوص را نخواهد داد. روسیه نیز تاکید کرده است که قضیه موشک های ایرانی ارتباطی با برجام ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها