پیشنهاد تازه پیونگ‌یانگ برای ازسرگیری مذاکرات صلح با سئول

پیشنهاد تازه پیونگ‌یانگ برای ازسرگیری مذاکرات صلح با سئول
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 13:12

کره شمالی پس از آزمایش‌های موشکی اخیر خود در حالی به کره جنوبی برای ازسرگیری مذاکرات پیشنهاد داده که قرار است امروز (پنجشنبه) شورای امنیت سازمان ملل درباره آخرین آزمایش موشکی این کشور نشستی برگزار کند.

العالم ـ آسیا

در روزهای اخیر، کره شمالی پس از ۶ ماه آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت. کیم‌جونگ‌اون رهبر کره شمالی، در حالی از علاقه پیونگ‌یانگ برای ازسرگیری مذاکرات صلح با سئول خبر داده که ارتش کره جنوبی پس از دو آزمایش‌ موشکی کره شمالی در روزهای گذشته، به حالت «آماده‌باش» در آمده است.

در این سو نیز منابع دیپلماتیک خبر دادند که شورای امنیت سازمان ملل در پی آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی امروز (پنجشنبه) نشستی برگزار می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد به دعوت ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه جلسه‌ای اضطراری را درباره آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی برگزار خواهد کرد.

به‌ گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم‌جونگ‌اون دیروز با حضور در بین اعضای پارلمان این کشور، صلح بین دو کره را از خواسته‌های شهروندان هر دو طرف خواند و گفت: احیای کانال‌های مذاکراتی به این هدف کمک خواهد کرد.

دو کره به مدت دو هفته، در تابستان سال جاری به مذاکرات خود ادامه دادند، اما پس از رزمایش‌ سالانه نظامی بین سئول و واشنگتن، این مذاکرات از سوی پیونگ‌یانگ متوقف شد.

به گزارش ایرنا، رهبر کره شمالی در سخنرانی دیروز خود با رد پیشنهاد آمریکا برای آغاز دور جدید مذاکرات گفت: از زمانی که دولت جدید واشنگتن روی کار آمده، تهدیدهای نظامی و سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ما هیچ تغییری نکرده، بلکه فریبنده‌تر شده است. این چندمین بار است که کره شمالی پیشنهاد آمریکا را تحت عنوان «اقدام فریب‌کارانه واشنگتن» رد می‌کند.

دولت «جو بایدن» پیش‌تر پیشنهاد مذاکرات «بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط» را به پیونگ‌یانگ ارائه داد و گفت که هیچ‌گونه قصد مغرضانه‌ای در برابر کره شمالی ندارد و این کشور را دوباره به مذاکرات بدون پیش‌شرط دعوت کرد.

ارتش کره جنوبی هم پس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام «آماده‌باش» اعلام کرد که پیونگ‌یانگ سه‌شنبه گذشته موشکی کوتاه‌برد را به سمت سواحل شرقی شبه جزیره کره پرتاب کرده و در اقدامی دیگر نیز موشکی «مافوق صوت» با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در آب‌های ساحل شرقی کره فرود آورده است.

پس از نشست تاریخی کیم‌جونگ‌اون و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸، امیدها برای پایان جنگ دو کره پر رنگ‌تر شد، اما با توقف این گفت‌وگوها در سال ۲۰۱۹، امیدها به یاس تبدیل شد.

پربیننده ترین خبرها