شرکت لوک اویل به طرح انرژی دیگر آذربایجان در دریای خزر پیوست

شرکت لوک اویل به طرح انرژی دیگر آذربایجان در دریای خزر پیوست
پنج‌شنبه 8 مهر 1400 - 19:20

شرکت نفتی " لوک اویل " روسیه به تازگی به یکی از طرح های انرژی دیگر جمهوری آذربایجان در دریای خزر پیوست.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) در باکو ، این شرکت که پیمانکاری طرح اکتشاف و زمین شناسی بخش کم عمق دریای خزر در نزدیکی شبه جزیره آبشرون را بر عهده دارد، در خصوص واگذاری ۲۵ درصد از سهم ۵۰ درصدی خود در این طرح به شرکت لوک اویل، به توافق رسیده است.

طبق توافق حاصله بریتیش پترولیوم با ۲۵ درصد سهم باقی مانده خود پیمانکاری در این طرح انرژی را همچنان بر عهده خواهد داشت و ۵۰ درصد سهم دیگر در این طرح نیز در اختیار شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) می‌باشد.

" گری جئونز " مسوول دفتر نمایندگی شرکت بریتیتش پترولیوم در جمهروی آذربایجان در باره پیوستن " لوک اویل " به این طرح گفت: این ادامه همکاری موفق دو شرکت در پروژه گازی "شاه دنیز " در دریای خزر خواهد بود و برنامه اکتشاف و زمین شناسی در قالب این طرح را همراه با شرکت لوک اویل و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان اجرا خواهنیم کرد.

" واحد علی اکبراف " رییس شرکت نفتی " لوک اویل " نیز پیوستن این شرکت به طرح مشترک " بی پی " و "سوکار " در خزر را مطابق با منافع ملی روسیه و جمهوری آذربایجان در زمینه توسعه همکاری‌های بین‌المللی در بخش انرژی عنوان کرد .

به گزارش ایرنا، قرارداد اجرای کارهای اکتشافی و زمین شناسی در بخش کم عمق دریای خزر در نزدیکی شبه‌ جزیره آبشرون در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی میان بریتیش پترولیوم و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان امضا شده و در سال ۲۰۱۵ از سوی مجلس ملی این کشور مورد تصویب قرار گرفت .

حفر نخستین چاه اکتشافی در قالب این طرح انرژی ۲۵ مرداد ماه گذشته آغاز شده و قرار است در سه ماهه چهارم سال جاری به پایان برسد. عمق این چاه اکتشافی تا دو هزار و ۴۲۴ متر خواهد بود .

بر اساس نخستین مطالعات زمین شناسی سه بعدی انجام گرفته در سال ۲۰۱۶ میلادی لایه های حاصل خیز در عمق دو الی پنج هزار متر بستر دریا قرار می گیرد و عمق آب در این بخش دریای خزر به ۴۰ متر می رسد .

شرکت بریتیش پترولیوم در حال حاضر همچنین پیمانکاری دو طرح انرژی بزرگ جمهوری اذربایجان از جمله توسعه میادین نفتی " آذری –چراغ – گونشلی " و میدان گازی " شاهدنیز " در دریای خزر را بر عهده دارد .

شرکت لوک اویل نیز با سهم ۱۰ درصد یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی " شاهدنیز " است .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها