میقاتی: لبنان برای ازسرگیری روابط قطع شده خود با برادران عرب گام‌های مطلوب را برمی‌دارد

میقاتی: لبنان برای ازسرگیری روابط قطع شده خود با برادران عرب گام‌های مطلوب را برمی‌دارد
جمعه 9 مهر 1400 - 20:16

نخست وزیر لبنان به دنبال رایزنی‌های اخیر مقامات کشورش با سوریه برای انتقال گاز به لبنان گفت که لبنان برای ازسرگیری روابط قطع شده خود با برادران عربی گام‌های مطلوب را برمی‌دارد.

العالم - لبنان

نخست وزیر لبنان امروز جمعه گفت که دولت این کشور تمام اقدامات لازم را برای بازگرداندن آنچه در روابط لبنان با "برادران عرب" قطع شده است ، انجام خواهد داد.
«نجیب میقاتی» در اظهاراتی گفت: ما از اهتمام برادران عرب به حفظ وحدت لبنان و محافظت از این کشور در برابر هر گونه خطری مطلعیم.

نخست وزیر لبنان افزود: برادران عرب بر اساس درک برادرانه خود از ویژگی‌ها و تنوع بافت جمعیتی لبنان هر زمانی که لبنان با سختی و دشواری‌هایی روبه رو بوده است، برای نجات این کشور شتافته‌اند.

میقاتی تاکید کرد: دولت بر اساس اهتمام خود به منافع عالی لبنان، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد و این منافع عالی تنها از طریق ثبات، وحدت ملی، حفظ صلح مدنی و تقویت روابط تاریخی آن با برادران عرب و دوستانش در جهان حاصل می‌شود.

میقاتی در اظهارات قبلی خود هم گفته بود که لبنان یک کشور کوچک در جهان عرب است و منتظر برادر بزرگ عرب و همه کشورهای عربی است که بیایند و دستان او را بگیرند و او را از این آشفتگی خارج کنند.

ناظران معتقدند که منظور اصلی میقاتی از برادران عرب، کشور همسایه لبنان یعنی سوریه است که پایگاه خبری النشره به نقل از منابع آگاه سیاسی در لبنان تاکید کرد که راه سوریه هرگز برای همیشه به روی لبنان بسته نخواهد ماند.

النشره نوشت: لبنان اخیرا هیاتی از دولت خود را به ریاست زینه عکر معاون نخست وزیر پیشین به سوریه فرستاد تا درباره موضوع انتقال گاز از سوریه به لبنان رایزنی کند و وزرای کنونی هم از تکرار چنین اقدامی در صورت لزوم امتناع نخواهند کرد، همان طور که همین حالا تماس میان وزیران انرژی دو کشور برقرار است.

این منابع با اشاره به اینکه راه دمشق از لحاظ سیاسی بسته باقی نخواهد ماند، گفت: با توجه به تحولات پیش بینی شده در رابطه سوریه با کشورهای عربی در مقطع روبه رو بخصوص در هفته‌های آتی و دیدارهای اخیر میان مقامات سوریه و اردن در راستای تامین منافع اقتصادی و امنیتی دو کشور، رابطه لبنان با سوریه نیز از سر گرفته شود.

«بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن هم دیروز پنجشنبه با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی در بیروت دیدار کرد.

نخست‌وزیر اردن پس از این دیدارها بر آمادگی کشورش برای ایستادگی در کنار لبنان و رفع نیازهای آن تأکید کرد و گفت که وزرای اردن با همتایان لبنانی خود به ویژه در زمینه انرژی همکاری خواهند کرد.

از جمله مسائل مورد بررسی در این دیدارها موضوع انتقال گاز و برق برای حل بحران انرژی و تلاش‌های صورت گرفته برای رفع نیازهای لبنان از طریق اردن بوده است.

الخصاونه در بیروت تأکید کرد: اردن هیچ اختلافی با هیچ کس ندارد و ما همواره به روابط با برادرانمان اهتمام داریم و به هماهنگی با همه طرف‌ها و کشورهایی که قادر به تأمین مایحتاج لبنان در چارچوب توافق بین‌المللی هستند، پایبندیم.

لبنان اخیرا تلاش دارد با کمک کشورهای مصر، اردن و از طریق خاک سوریه گاز وارد کرده و مشکل کمبود سوخت این کشور را جبران کند.

پربیننده ترین خبرها