افزایش بی‌سابقه بهای گاز؛ درخواست اروپا از روسیه برای صادرات ذغال سنگ

افزایش بی‌سابقه بهای گاز؛ درخواست اروپا از روسیه برای صادرات ذغال سنگ
شنبه 10 مهر 1400 - 10:33

در پی افزایش بی سابقه بهای گاز در بازارهای اروپا که از مرز ۱۱۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب هم فراتر رفت، چند شرکت اروپایی از روسیه درخواست خرید ذغال سنگ کردند.

العالم ـ اروپا

خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام دفتر مطبوعاتی شرکت دولتی راه آهن روسیه که حمل و نقل ذغال سنگ این کشور را برعهده دارد، نوشت: شرکت های اروپایی باتوجه به رشد بی سابقه بهای گاز در بازار اروپا، از روسیه خواستار افزایش صادرات ذغال سنگ شدند.

مقام شرکت راه آهن روسیه اعلام کرد که از امکانات مناسب برای افزایش حمل ذغال سنگ به کشورهای اروپایی برخوردار است.

به گفته وی، برخی شرکت های اروپایی ازجمله شرکت های تولیدکننده برق، از روسیه درخواست افزایش صادرات ذغال سنگ کردند.

یک مقام دیگر شرکت راه آهن روسیه نیز اعلام کرد که سطح تقاضا برای خرید ذغال سنگ از طرف شرکت های اروپایی افزایش یافته است.

روسیه از صادرکنندگان عمده ذغال سنگ در سطح جهانی است.

این کشور سال گذشته ۴۰۱.۴ میلیون تن ذغال سنگ تولید کرد که ۱۹۹.۱ میلیون تن آن را به کشورهای مختلف صادر کرد.

به گزارش ایرنا، روسیه حدود ۲۵ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند و سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای مختلف این قاره تحویل می دهد.

قیمت گاز در بازار اروپا تا تابستان گذشته بین ۳۰۰ - ۵۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب بود و در ماه سپتامبر از مرز ۶۶۰ دلار برای هزار مترمکعب فراتر رفت.

مساله این است که رقابت جنون‌آمیز چین و اروپا برای تامین ذخیره زمستانی خود در نیمکره شمالی، دلیل روشنی برای ادامه روند افزایش قیمت انرژی است.

بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال (۱۵۹ لیتر) روز ششم مهر ماه بالغ بر ۸۰ دلار معامله شد که بالاترین قیمت طی سه سال اخیر بوده و افزایش ۵۰ درصدی را در سال نشان می‌دهد. در حالیکه گاز در بازار روزانه بورس انرژی اروپا (EEX) به ۷۶.۱ یورو در هر مگاوات ساعت(واحد شمارش اروپا) رسید که این میزان نیز افزایش ۷۳ درصدی را نسبت به ۱۵ اوت سال گذشته (۲۰۲۰) نشان می دهد.

بهای برق نیز به نوبه خود در بازار عمده فروشی ایبری(شبه جزیره ایبِری در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد.)، از محدوده روانی ۲۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت در ساعات خاصی از روز فراتر رفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها