دیدار بورل و همتای سعودی با محور مسائل منطقه و احیای برجام

دیدار بورل و همتای سعودی با محور مسائل منطقه و احیای برجام
يکشنبه 11 مهر 1400 - 19:00

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با همتای سعودی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران به زودی آغاز شود.

العالم - اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل در نشست خبری مشترک با بن فرحان گفت، در این دیدار جنبه‌های از سر گرفته شدن مذاکرات با ایران را به بحث گذاشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت، در گفت‌وگو با همتای سعودی خود، ابراز امیدواری کرده که مذاکرات احیای برجام «به زودی» آغاز شود.

بورل در ادامه گفت، در این دیدار، مسائل مربوط به بحران یمن و افغانستان و آمادگی اتحادیه اروپا برای دنبال کردن توافقات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس را به بحث گذاشتند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر به ریاض، در امارات درباره مسائل مختلف از قبیل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌، افغانستان و برجام رایزنی کرد.

بنا بر اعلام دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، او «به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای ایران (برجام) شرکای اماراتی را در جریان تلاش‌های خود قرار داد».

این مقام اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با پایگاه «عرب‌نیوز» که بامداد شنبه منتشر شده گفت: «من هنوز معتقدم اگر ما موفق شویم برجام را حفظ کنیم و از اجرای کامل آن اطمینان داشته باشیم این می‌تواند به نخستین گام برای رفع سایر نگرانی‌های مشترک از جمله نگرانی‌های مرتبط با امنیت منطقه‌ای تبدیل شود».

بورل هفته گذشته هم در مصاحبه‌ای با «الشرق‌الاوسط» گفته بود که تلاش‌های فعلی برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) «گام اول» در رسیدگی به مسائلی از جمله مداخلاتی است که به ادعای وی ایران در امور داخلی دیگر کشورها انجام می‌دهد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

با آنکه آمریکا طرفی بوده که با نقض تعهدات بین‌المللی‌اش از برجام خارج شده، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرده با ارعاب و انذار، درباره ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات وین فضاسازی کند.

بلینکن هفته گذشته در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده است. او همچنین بار دیگر تهدید کرد که امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست.

او همچنین مدعی شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای آمریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه را نداشته باشد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در نشست سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی های آمریکا در موضوع برجام که از زمان دولت اوباما تا کنون ادامه داشته و همچنین بی عملی اروپا، بر اساس اصول خود به دیپلماسی پایبند بوده و آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌ محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این هم در گفتگویی درباره زمان بازگشت ایران به مذاکرات وین با بیان اینکه اراده بازگشت به مذاکره جدی و تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران را داریم، یادآور شد: «به محض اینکه بررسی‌های ما کامل شود مذاکرات انجام خواهد شد».

پربیننده ترین خبرها