جزییات جدید از فرار «اشرف غنی» به روایت یکی از نزدیکان وی

جزییات جدید از فرار «اشرف غنی» به روایت یکی از نزدیکان وی
يکشنبه 11 مهر 1400 - 19:35

یک روزنامه افغانستانی جزییات جدیدی از فرار رئیس‌جمهور پیشین این کشور از زبان یکی از نزدیکان وی منتشر کرد.

العالم - جهان اسلام

روزنامه هشت صبح افغانستان به نقل از یک منبعی گزارش داد که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان در ماه آگوست از طریق ازبکستان از این کشور گریخت و از آنجا با خط هوایی قزاقستان به امارات رفت.

منبعی که به روزنامه هشت صبح گزارش داده بود گفته می‌شود از جمله کسانی بوده که با غنی از کابل فرار کردهاست.

وی به هشت صبح گفت که در ۱۵ آگوست از چندین بالگرد برای فرار از افغانستان استفاده شده که این بالگردها در مواقع اضطراری در قصر ریاست جمهوری حضور داشتند.

این منبع افزود: «از ۵۴ نفری که با چهار هلیکوپتر در شهر ترمذ ازبکستان فرود آمدند، ۲۲ نفر خلبان، کمک خلبان و مشاور فنی نیروی هوایی و ۲۲ نفر محافظ رئیس جمهور بودند و هیچ یک از آنها پاسپورت نداشتند.»

به گفته وی، غنی و همراهانش بیش از یک روز را در ازبکستان گذراندند و در این مدت آنها زیر نظر ارتش ازبک بودند و هرگونه فعالیت آنها را زیر نظر داشتند و حتی به آنها اجازه «گفتگو با یکدیگر» را ندادند.

در همین حال یک منبع دیگر به این روزنامه گفت که روز دوشنبه، هنگام صرف ناهار، پس از ۳۱ ساعت بلاتکلیفی، یک هواپیمای سفید کوچک (شخصی) بدون داشتن لوگوهای دولتی یا تجاری در فرودگاه ترمذ فرود آمد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که یک هواپیمای متعلق به قزاقستان اشرف غنی و همراهانش را از ترمذ به ابوظبی منتقل کرد.

هشت صبح افزود: با این هواپیما بود که اشرف غنی و ۵۳ همراهش در ساعت ۲۳ روز ۱۶ آگوست پس از ۳۱ ساعت توقف در ترمز به ابوظبی پرواز کردند.

به گفته این منبع، پس از ۳/۵ ساعت هواپیما در فرودگاه ابوظبی فرود آمد، جایی که «تعدادی مرد عرب» به استقبال آنها آمدند و از غنی استقبال کردند.

این منبع به رفتار «محترمانه» در ابوظبی اشاره کرد که در ازبکستان آن را مشاهده نکرده بود.

این منبع به روزنامه هشت صبح گفت که از لحظه خروج اشرف غنی از فرودگاه، نه او و نه دیگر مقامات را ندیده‌است.

در اوایل ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در ۱۵ آگوست، آنها وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ به پایان رسیده است. در دو هفته آخر ماه آگوست از فرودگاه کابل، که تحت حمایت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می کردند، به صورت جمعی خارج شدند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها