مقام اماراتی: نسبت به تعامل با ایران خوش‌بین هستم

مقام اماراتی: نسبت به تعامل با ایران خوش‌بین هستم
يکشنبه 11 مهر 1400 - 20:48

یک مقام ارشد اماراتی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به تعاملات دیپلماتیک با ایران بر ضرورت اقدام ابوظبی در جهت مدیریت روابطش با دو کشور ایران و ترکیه تأکید کرده است.

العالم - امارات

«انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات نسبت به تعامل با ایران ابراز خوش‌بینی کرده و گفته وقت آن است که امارات، رقابتش با ایران و ترکیه را مدیریت کند.

خبرگزاری رویترز از قول قرقاش نوشته امارات به دنبال مدیریت رقابت‌های دیرینه خود با ایران ترکیه از طریق گفت‌وگو با هدف جلوگیری از بروز درگیری‌های جدید در منطقه غرب آسیا است.

وی این اظهارات را در جریان همایشی روز شنبه مطرح و درباره احتمال بروز «جنگ سرد» میان واشنگتن و پکن و کاهش تعهد آمریکا به منطقه ابراز نگرانی کرده است.

قرقاش گفت: «ما در آینده نزدیک درباره نقش آمریکا در منطقه متوجه مسائل بیشتری خواهیم شد. فکر می‌کنم هنوز چیزی در این خصوص نمی‌دانیم ولی مسلماً تحولات افغانستان یک آزمون است و اگر صادقانه صحبت کنیم، آزمون نگران‌کننده‌ای هم هست.»

مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در «کنفرانس سیاسی جهان» گفت: «یکی از کارهایی که لازم است ما انجام دهیم این است که مدیریت بهتری بر منطقه داشته باشیم. یک خلا قدرت ایجاد شده و هر وقت چنین خلایی وجود داشته باشد مشکل پیش می‌آید.»

قرقاش در ادامه اضافه کرد: «اقدام اخیر ترکیه در تجدیدنظر در سیاست‌هایش در قبال مصر، جنبش اخوان و عربستان سعودی اقدام بسیار مبارکی است. من تصور می‌کنم اینکه ما انعطاف نشان دهیم و تعامل برقرار کنیم کار بسیار مهمی است.»

مقام اماراتی اضافه کرد: «ترک‌ها درباره کارهایی که ما به آنها می‌گوییم نظر بسیار مثبتی دارند. آیا درباره تعامل با ایران نظر مثبتی داریم؟ بله، نظرم همین است. آیا در این مورد که ایران رویه‌اش در منطقه را تغییر خواهد داد خیلی خوش‌بین هستم؟ باید بگویم که در اینجا بیشتر سعی می‌کنم که واقع‌بین باشم ولی می‌توانم شرط ببندم که ایران هم از خلا موجود و تشدید تنش‌ها نگران است.»

انور قرقاش در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که شیوع بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» باعث شد مسائل غیرسیاسی به اولویت تبدیل شوند و در حال حاضر یکی از نگرانی‌ها بروز جنگ سرد میان ایالات متحده آمریکا و چین است.

وی تصریح کرد: «همه ما از بروز یک جنگ سرد قریب‌الوقوع بسیار نگران هستیم. این خبر بدی برای همه ما است چون انتخاب میان یکی از این دو کشور در نظام بین‌المللی بسیار دردسر ساز است.»

ایالات متحده آمریکا در چند سال گذشته به شدت از قدرت گرفتن چین در دنیا نگران شده است. چند ماه پیش «کمیسیون بررسی روابط اقتصادی و امنیتی ایالات متحده-چین» ( USCC یا یو‌.اس‌.سی‌.سی) که زیر نظر کنگره و دولت آمریکا فعالیت می‌کند از همکاری‌های ایران و چین در جهت ضدیت با نظم بین‌المللی تحت رهبری آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.

در این گزارش آمده است: «روابط ایران و چین، در همکاری‌های کاربردی محدوی ریشه دارد که طی سال‌های گذشته به سمت شراکتی هدفمندتر در جهت مخالفت با نظم بین‌المللی تحت رهبری آمریکا همکاری کرده است.»

در این گزارش تصریح شده با آنکه چین درباره نزدیک شدن به ایران ملاحظاتی دارد اما تهران و پکن منافع مشترکی در زمینه مقابله با سیستم‌های غربی و اکتساب منافع دوجانبه از این روش تعریف کرده‌اند.

«یو‌.اس‌.سی‌.سی»، به عنوان مثال به همکاری ایران و چین در انتشار اخباری بر خلاف روایت آمریکا درباره بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و یا کمک چین به ایران برای دور زدن تحریم‌ها با خرید نفت از این کشور اشاره کرده است.

گزارش مذکور به علاوه با استناد به گزارش برخی رسانه‌های غربی نوشته همکاری ایران و چین به بازداشت و مرگ برخی منابع اطلاعاتی آمریکا در سراسر دنیا منجر شده که این، تهدیدی برای امنیت آمریکا به شمار می‌رود.

پربیننده ترین خبرها