سرنوشت نامعلوم قطار انقلاب سودان

سرنوشت نامعلوم قطار انقلاب سودان
سه شنبه 13 مهر 1400 - 14:17

پس از گذشت یک سال از توافق صلح جوبا و تعیین شروط برای دوره انتقالی، اما اجرایی نشدن بندهای توافق، ناکامی هایی را در پی داشته است.

العالم آفریقا

اکنون که دو سال از دوره انتقالی می گذرد وضعیت بسیار بدتر از گذشته شده و درگیری ها و کشمکش ها بیشتر شده و بحران ها کم کم در حال تشدید است.

یکی از رهبران گروههای آزادی و تغییر گفت: ما معتقدیم دو دوره گذشته نه گروههای سیاسی و نه دستگاه‌های اجرایی و نه شورای حاکمیتی نتوانستند به توافق ملی دست یابند.

پس از بسته شدن مسیر ارتباطی بندر اصلی سودان و خرطوم پایتخت سودان و بسته شدن ولایت ها و به تبع آن منع ورود و خروج کالاها وضعیت اقتصادی به شدت بحرانی شده است.

گفتنی است برخی گروههای قبیله ای این مسیرها را در شرق سودان مسدود کردند که کسی یارای مقابله با آنان را ندارد .

نهادهای نظامی وضعیت شرق سودان را سیاسی توصیف کرده و گفتند بخش غیر نظامی هیچ حرکتی نکرده است . محمد الامین رهبر قبائل الهدندوه نیز به نافرمانی مدنی و بستن شرق تهدید کرد.

محمد عبدالعزیز تحلیلگر سیاسی نیز به شبکه العالم گفت: این تنش ها به بروز فراز و فرودهایی میان گروههای غیر نظامی و نظامی منجر شده است .

نظامیان درگذشته با حمایت از گروههای سیاسی در صدد ایجاد بستری سیاسی یا حامیان سیاسی بودند، احزاب سودانی نیز این اقدامات را محکوم می کنند اما هیچ تاثیری در سطح مردمی و رسمی ندارد.

ابراهیم الامین معاون رئیس حزب ملی الامه نیز گفت: نمی توان در اصول انقلاب کوتاهی و در موارد مورد توافق اعلام شده نیز زیاده روی کرد .

ابتکارهایی نیز از سوی رهبران سیاسی و حزبی برای رفع اختلافات میان نظامیان و غیر نظامیان و غیر نظامیان با خود مطرح می شود در حالی که مشکلات شهروندان سودانی روز به روز رو به افزایش است.

پربیننده ترین خبرها