آیا مکرون می تواند تنش با الجزایر را پایان دهد؟

آیا مکرون می تواند تنش با الجزایر را پایان دهد؟
سه شنبه 13 مهر 1400 - 20:05

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که تنش دیپلماتیک با الجزایر که خودش آغازگر آن بود، پایان یابد.

العالم – درگوشی

کارشناسان معتقدند که حمله مکرون به الجزایر به خاطر کسب رضایت رژیم صهیونیستی بوده تا این کشور را نیز به طرف عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی سوق دهد.

علت این حمله آن بود که الجزایر همواره مخالف عادی سازی بوده، مردم آن هرگز از حمایت از مردم و آرمان فلسطین دست برنداشته اند، در کنار محور مقاومت بودند و با جنگ علیه یمن و سوریه مخالفت کردند.

علت ترس مکرون از مواضعش نیز دعوت سازمان ملی مجاهدین الجزایر از دولت این کشور برای تجدید نظر در روابط با پاریس به ویژه پس از سخنان جنجالی مکرون بود. این سازمان که در الجزایر بانفوذ است، پیشتر خواستار عذرخواهی فرانسه از 32 سال استعمار این کشور که به کشته شدن میلیونها الجزایری انجامید، شده بود.

از دیگر علل عقب نشینی فرانسه از مواضعش، قاطعیت دولت و ملت الجزایر در برابر مکرون بود تا جایی که ایمن بن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر خطاب به مکرون گفت که کشور ما بزرگتر از اظهارنظر برخی علیه تاریخ و ریشه هایش است.

موضع الجزایر آنقدر قوی بود که سفیر خود در فرانسه را فراخواند و حریم هوایی اش را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه بست تا پاسخی قوی به مکرون باشد.

در این میان عبدالسلام بشاغا نماینده مجلس الجزایر درباره علت واقعی سخنان مکرون به العالم گفت: هدف مکرون تنش آفرینی با الجزایر و استفاده از آن برای کسب آراء مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری است به ویژه که وی در سیاستهای اقتصادی و اجتماعی اش با شکست مواجه شده و به خاطر بحران زیردریایی ها با انگلستان، استرالیا و آمریکا، خسارات زیادی به فرانسه وارد شده است.

تمام این ها نشان داد الجزایر کشور پایداری در برابر سلطه جویی دشمن صهیونیستی فراماسونری غربی بوده و مانند برخی از کشورهای عربی نیست که خود را به قیمتی ارزان به تهدیدهای این دشمن و اتهام های واهی آن فروخته اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها