پشت پرده دیدار پنج ساعته سران حماس و سازمان اطلاعات مصر

پشت پرده دیدار پنج ساعته سران حماس و سازمان اطلاعات مصر
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 11:25

یک روزنامه عربی فاش کرد، حماس در دیدار پنج ساعته با مقامات سازمان اطلاعات مصر اعلام کرده هر توافق آتش ‎بس بستگی به وضعیت قدس، کرانه باختری و نیز زندان‌های اسرائیلی دارد و فقط به نوار غزه مربوط نمی‌شود

العالم - فلسطین اشغالی - مصر

اعضای دفتر سیاسی جدید هفته جاری با هدف برگزاری اولین نشست خود و نیز رایزنی با مقامات مصری وارد قاهره شدند.

در همین زمینه روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع مصری و نیز منابع وابسته به حماس نوشت، دیدار میان هیأت حماس و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و مسؤولان مربوط به پرونده فلسطین پنج ساعت طول کشید و فقط مختص به پرونده اسرا نبود.

در ادامه این گزارش آمده، در این دیدار تنها به وضعیت غزه محاصره شده پرداخته نشد و سران حماس بر «یکی بودن پرونده‌های مربوط به مسأله فلسطین تأکید کردند».

منابع آگاه به العربی الجدید گفتند، حماس تمامی دلایل برای رسیدن به توافق آتش‌بس را مطرح کرد، دلایلی که می‌تواند دلیل انفجار دوباره اوضاع شود.

یک عضو حماس گفت: در این دیدار تأکید شد که هر توافق آتش‎بسی بستگی به وضعیت قدس، کرانه باختری و نیز زندان‌های اسرائیلی دارد و فقط به نوار غزه مربوط نمی‌شود. موضوعی که برای طرف مصری غافلگیرکننده بود و قاهره بر سخت بودن ارتباط تمام پرونده‌ها به پرونده آتش‌بس اشاره کرد.

یک منبع آگاه نیز تصریح کرد، سران حماس به طرف مصری تأکید کردند که وظیفه دفاع از فلسطینی‌های اراضی اشغالی 1948 نیز بر عهده گروه‌های مقاومت غزه است بویژه پس از نقش قهرمانانه‌ای که خلال جنگ یازده روزه اخیر (سیف القدس) ایفا کردند.

در ادامه این گزارش آمده، علیرغم سکوت تمامی طرف‌ها درباره آنچه که در این نشست در خصوص تبادل اسرا با رژیم اشغالگر گذشت، یک منبع مصری گفت، چه بسا طی 48 ساعت آینده یک هیأت امنیتی صهیونیستی وارد قاهره شود تا از نتیجه در این زمینه آگاه شود.

اما در خصوص وضعیت نوار غزه هم، قاهره مقامات حماس را از شروط تل‌آویو برای آغاز بازسازی و وارد کردن نیازهای غزه از طریق گذرگاه غزه آگاه کرد و تمامی این شروط در چارچوب نظارت شدید بر تمام موارد وارد شده به غزه است.

بر اساس این گزارش، قرار است دستگاه‌های اسکن قدرتمند در تمامی گذرگاه‌های غزه تحت نظارت رژیم صهیونیستی نصب شوند تا کامیون‌های ورودی به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، اولین نشست دفتر سیاسی جدید حماس دوشنبه هفته جاری در قاهره پایتخت مصر برگزار شد.

بر اساس نظر کارشناسان برگزاری این نشست در قاهره پیام‌های متعددی دارد و از جمله آنها این است که مصر به اهمیت تقویت روابط با حماس در برهه کنونی پی برده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها