مسکو: لاوروف و بلینکن درباره احیای برجام گفت‌وگو کردند

مسکو: لاوروف و بلینکن درباره احیای برجام گفت‌وگو کردند
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 11:59

وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی وزاری خارجه روسیه و ایالات متحده آمریکا درباره احیای برجام خبر داد.

العالم - آمریکا - اروپا - ایران

وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در خصوص احیای برجام گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره برجام در حالی صورت گرفته است که وزیر خارجه روسیه قصد دارد بعد از ظهر امروز با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

از طرف دیگر، خبرگزاری روسی «تاس» نیز در این خصوص گزارش کرد، وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی در خصوص چشم‌اندازهای احیای برجام گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «دو طرف درباره چشم‌اندازهای احیای کامل برجام تبادل نظر کردند و همچنین در خصوص شماری از موضوعات دوجانبه نیز بحث‌هایی را انجام دادند».

طبق گزارش خبرگزاری تاس، تماس تلفنی لاوروف و بلینکن به درخواست طرف آمریکایی انجام گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود در رأس هیأتی شب گذشته (سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه) وارد مسکو شد.

وی شب گذشته در جمع سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در روسیه در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو بیان این‌که دور جدید مذاکرات باید نتیجه ملموس و عملی داشته باشد، گفت: اگر قرار شد مذاکرات مسیر هشت سال گذشته را طی کند و مذاکره برای مذاکره باشد، قطعا جمهوری اسلامی در زمان خودش تصمیم مقتضی را در آن چارچوب اتخاذ خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

یکی از زمینه‌های اختلاف در مذاکرات وین اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها