دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف/ روسیه جزو اولویت های دولت جدید ایران است/ تغییر ژئوپلتیک را در حوزه قفقاز نمی‌پذیریم/بزودی گفت وگوهای وین را ازسر می گیریم/ لاوروف: برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی اجرا شود  

چهارشنبه 14 مهر 1400 - 12:22

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای روسی خود گفت: در سیاست همسایگی دولت جدید در ایران، روسیه جزو اولویت‌های تهران است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان صبح امروز در دیدار با همتای روس خود در محل وزارت خارجه روسیه با تشکر از پیام های تبریک آقایان پوتین و لارورف به مقامات دولت جدید ایران گفت: ایران و روسیه تجربه خوبی در همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دارند و از همکاری‌های دوجانبه متنوعی برخوردار هستند و در دیدار امروز نیز برای توسعه همه جانبه همکاری ها بین دو کشور گفت‌وگوهای خوبی خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود دیروز (سه شنبه) وارد مسکو شد. مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، موضوعات مورد مذاکره در این سفر اعلام شده است.

سند همکاری راهبردی ایران و روسیه بزودی تنظیم می شود

وی تصریح کرد: معتقدیم بر اساس حقوق بین الملل و منافع مشترک می‌توانیم همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه تجارت را در تمامی زمینه‌ها توسعه دهیم.

وی افزود: امروز فرصت خوبی است که در مورد برخی تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه آخرین تحولات قفقاز جنوبی، افغانستان و یمن نیز گفت‌وگو و رایزنی کنیم .

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در سیاست همسایگی دولت جدید در ایران، روسیه جزو اولویت‌های تهران است.

وی افزود، در مذاکرات جدید باید برای دستیابی به جهشی جدی در روابط دو کشور تلاش کرد.

وزیر خارجه، روابط دو کشور ایران و روسیه را ممتاز و راهبردی عنوان و خاطرنشان کرد، سند راهبردی همکاری ایران و روسیه بزودی تنظیم می شود.

تغییر ژئوپلتیک را در حوزه قفقاز نمی‌پذیریم

وزیر خارجه با اشاره به مسایل منطقه گفت، معتقدیم که منطقه تحمل زیاده خواهی های جدید را ندارد. از این که اظهاراتی که مایه دلسردی در توسعه روابط ایران با یک همسایه شود، خرسند نیستیم.

وی افزود: ما تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپولیتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی جدی کمان از حضور تروریست ها و حضور صهیونیست ها در این منطقه داریم.

بزودی گفت وگوهای وین را ازسر می گیریم

امیرعبداللهیان در ادامه خاطرنشان کرد که هر زمان آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای پیگیری مسایل فنی در چارچوب مقررات موجود تصمیم سفر به ایران داشته باشند، استقبال می کنیم اما از این که آژانس در حادثه تروریستی که در سایت کرج رخ داد و هیچ واکنشی نشان نداد، گلایه مند هستیم.

وی گفت: از این که آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی بعضی از طرف ها و کشورها را دنبال کند، خرسند نیستیم.

وزیر خارجه درعین حال خاطرنشان کرد، اما به آقاسی گروسی در راستای پی گیری ماموریت فنی خودش در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات خوشامد می گوییم و زمان سفر ایشان را متناسب با برنامه های همتای ایشان درتهران تنظیم خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان همچین در باره برجام افزود: درخصوص بازگشت ایران به گفت وگوهای وین، با جناب آقای لاوروف مشورت داشتیم و تاکید کردم که جمهوری اسلامی ایران درحال نهایی کردن مشورت ها است و ما به زودی گفت وگوهای وین را ازسر خواهیم کرد.

وی گفت: مایلم تاکید کنم که دولت آقای رییسی دولت علمگرا و نتیجه گراست. ما به طرف های مقابل با صدای بلند می گوییم که باید تصمیم جدی بگیرند و اراده و نیت واقعی خودشان را در تامین حقوق و منافع ملت ایران در چارچوب توافق هسته ای که بدست آمده،نشان دهند.

جمهوری اسلامی ایران اهل منطق، گفت وگو و مذاکره است اما مذاکره ای که منتج به نتیجه شود و تامین کننده منافع و حقوق ملت ما شود و همه طرف ها را وادار کند که به تعهدشان برگردند.

مذاکراتبرجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی اجرا شود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت: به رغم همه گیری کرونا گفت‌و گوها در سطوح سیاسی منظم از جمله در سطح روسای جمهور دو کشور برقرار است.

وی افزود: زمینه جدید گفت و گوها پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای است اما اولویت اصلی مذاکرات برجام است.

لاوروف گفت که برجام باید بدون هرگونه موضوعات اضافی اجرا شود.

پربیننده ترین خبرها