وزیر خارجه ایران در لبنان پیام‌ها و پیامدها

وزیر خارجه ایران در لبنان پیام‌ها و پیامدها
پنج‌شنبه 15 مهر 1400 - 17:50

خبر: وزیر خارجه ایران که امروز میهمان لبنانی‌ها است وعده کرده کشورش در بازسازی بندر بیروت مساعدت کند و دو نیروگاه تولید برق در لبنان احداث کند.

تحلیل:

- اینکه وزیر خارجه ایران مشخص کرده است تاسیس دو نیروگاه ظرف ۱۸ ماه صورت خواهد پذیرفت هم معطوف به نیازهای مبرم لبنان به انرژی در این روزهای سخت است و هم بیانگران است که ایران برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی دوستی با مردم لبنان وعده بدون تحقق نمیدهد.
- در خلال ماه‌های گذشته پروژه آمریکایی فلج سازی لبنان اگرچه ضربات سهمگینی به کلیت لبنان زد اما نتوانست هویت مقاوم این ملت را نابود سازد. پروژه آمریکایی اخیر با تلاش برای ایجاد خلا سیاسی در قالب مجبور کردن دولت‌ها به کناره گیری کلید خورد، با بحران سازی در اقتصاد و معیشت مردم دنبال شد و بالاخره اصرار برخلق شورش اجتماعی داشت که در سایه تیز بینی ملت لبنان به نتیجه نرسید. اینک اگر چه لبنان کشوری با ۱۲۰ میلیارد دلار بدهی جزو مقروض‌ترین کشورهای دنیاست اما در سایه همدلی گروه‌ها و احزاب لبنانی در تشکیل دولتی جدید و مصمم افق پیش رو را روشن می بیند.
- واقعیت آن است که در شرایط بحران اقتصادی، ارسال سه کشتی حامل نفت ایران به لبنان هم به اقتصاد این کشور جانی تازه داد، هم نقشه انزوا و فروپاشی آمریکا علیه لبنان را نقش بر آب کرد و هم نشان داد بر خلاف تبلیغات غربی، عبری و البته بعضا عربی در طی چند دهه گذشته حزب الله لبنان نه تهدیدی برای ایک کشور که راه حلی اساسی در برون رفت لبنان از مشکلات و بحران‌هاست

پربیننده ترین خبرها