بایدن وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه را تمدید کرد

بایدن وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه را تمدید کرد
جمعه 16 مهر 1400 - 05:23

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تهدیدآمیز توصیف کردن اقدامات ترکیه در شمال سوریه، وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه طی دستوری، وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به نقل از بایدن اعلام کرد: «در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، با دستور اجرایی ۱۳۸۹۴، رئیس جمهور [وقت آمریکا] بر اساس قانون قدرت‌های اضطراری اقتصادی بین‌المللی (50 USC 1701) برای مقابله با تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده‌ای که وضعیت سوریه برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا دارد، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد».

بر اساس این بیانیه، بایدن در این باره گفت: «وضعیت در سوریه، و به ویژه اقدامات دولت ترکیه برای انجام حمله نظامی به شمال شرق سوریه، کارزار شکست داعش را تضعیف می‌کند، غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و صلح، امنیت و ثبات در منطقه را بیش از پیش تضعیف می‌کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌رود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ به تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد. بنابراین ، مطابق با بخش ۲۰۲(د) قانون اضطرار ملی، من به مدت ۱ سال به وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ درخصوص وضعیت سوریه را تمدید می‌کنم».

پیش از این، «جووی هود» سرپرست معاونت وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت که آمریکا قصد دارد تا حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه را حفظ کند.

بخش عمده سرزمین‌های استان‌های الحسکه و دیرالزور و الرقه که دارای منابع نفت و انرژی بوده در شمال و شمال شرق سوریه قرار دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

مقام‌های سوریه معتقدند که حضور آمریکا در این مناطق این کشور با هدف سرقت نفت سوریه و فروش آن در خارج است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز اواخر سال ۲۰۱۹از خروج نیروهای کشورش از سوریه خبر داده بود اما سپس تحت فشارهای اعضای دولتش، گفت که ۹۰۰ نفر از نظامیان این کشور در سوریه باقی خواهند ماند تا سیطره آمریکا بر چاه‌های نفتی سوریه تضمین شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها