3 دیپلمات آمریکایی در روسیه به دزدی متهم شدند

3 دیپلمات آمریکایی در روسیه به دزدی متهم شدند
شنبه 17 مهر 1400 - 10:06

وزارت خارجه روسیه از سفارت آمریکا در مسکو خواست مصونیت دیپلماتیک سه عضو این سفارتخانه را به اتهام دزدی لغو کند.

العالم - اروپا

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد سه نفر از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو مظنون به سرقت وسایل شخصی یک شهروند روسی هستند.

به گزارش تاس، این وزارتخانه با ارسال نامه‌ای رسمی به نمایندگی ایالات متحده از آن خواسته که مصونیت دیپلماتیک این سه نفر را لغو کند تا اتهامات علیه آن‌ها مطرح و به محاکمه کشانده شوند.

وزارت خارجه روسیه بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود در صورت امتناع سفارت آمریکا، مظنونان باید فوراً روسیه را ترک کنند.

پیش‌تر و در ادامه تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن و مسکو، تعدادی از سناتورهای آمریکایی خواستار اخراج دیپلمات‌های روس بیشتری از این کشور شدند.

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه روز سه شنبه از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواستند در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها جهت فعالیت در اماکن دیپلماتیک واشنگتن در روسیه، ۳۰۰ دیپلمات روس را از این کشور اخراج کند.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنشی هشدار داد: «کسانی که چنین اقداماتی را پیشنهاد می‌کنند، ظاهراً به‌دنبال اعمال فشار برای بسته شدن موسسات خارجی آمریکا در روسیه هستند. آن‌ها باید درک کنند که مقصر چنین اتفاقی، خود آنان خواهند بود».

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است، از آنجا که روسیه چنین تعدادی از دیپلمات‌ها را در واشنگتن ندارد، احتمالاً پیشنهاد مطرح شده در مجلس سنای آمریکا شامل کارکنان مأموریت دیپلماتیک روسیه در مقر سازمان ملل نیز خواهد بود.

تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای غربی پس از آن شدت گرفت که جمهوری چک، فروردین امسال روسیه را به دست داشتن در انفجار دو انبار مهمات در این کشور متهم کرد.

به دنبال اتهام‌زنی دولت جمهوری چک به روسیه درباره دو انفجار در انبار مهمات در شهر «وربتیس» در سال ۲۰۱۴ که دو کشته بر جا گذاشت، این دولت از تصمیم خود برای اخراج ۱۸ دیپلمات روس خبر داد.

روسیه اقدام این کشور در اخراج ۱۸ دیپلمات خود را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

طی ماه‌های اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند که با پاسخ متقابل مسکو همراه شد.

دولت روسیه در اقدامی متقابل دستور داد، سفارت آمریکا حق به کار گماشتن شهروندان روس را نداشته و باید کارکنان کنسولی خود را ۷۵ درصد کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌های خود را متوقف کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها