گفت و گوی تلفنی نخست وزیر ژاپن با رییس جمهوری چین

گفت و گوی تلفنی نخست وزیر ژاپن با رییس جمهوری چین
شنبه 17 مهر 1400 - 13:12

کیشیدا فومیئو نخست وزیر جدید ژاپن طی گفت و گویی تلفنی با شی جین پینگ رییس جمهوری چین، از وی خواست تا به طور مشترک مناسبات دوجانبه سازنده و پایداری را ایجاد کنند.

العالم - اسیا - اروپا

به نقل از شبکه خبری "ان. اچ. کی" ژاپن، این دو رهبر شامگاه جمعه حدود ۳۰ دقیقه تلفنی با یکدیگر صحبت کردند. این اولین گفتگوی آنها پس از روی کار آمدن کیشیدا بود.

نخست وزیر ژاپن تمایل خود را نسبت به مذاکره پیرامون طیفی از مسائل میان این دو کشور ابراز داشت.

پس از این گفتگوها، کیشیدا به خبرنگاران گفت که این دو رهبر بر سر وضعیت در هنگ کنگ و منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور بحث و تبادل نظر کردند.

کیشیدا همچنین گفت که مساله جزایر سنکاکو واقع در دریای چین شرقی را نیز مطرح کرده است. این جزایر در کنترل ژاپن قرار دارند. دولت ژاپن مدعی است که آنها بخش جدایی ناپذیری از قلمرو ژاپن هستند، چین و تایوان ادعای مالکیت آنها را دارند.

کیشیدا گفت که آنها بر سر پیشنهاد چین برای پیوستن به پیمان تجاری بزرگ موسوم به موافقتنامه جامع و پیشروی پیمان تجاری اقیانوس آرام (CPTPP) تبادل نظر نکردند.

رئیس جمهوری خلق چین هم در این گفت و گو تاکید کرد، حفظ و توسعه روابط و همکاری دوستانه چین و ژاپن با منافع اساسی دولت و ملت دو کشور سازگار بوده و همچنین به صلح، ثبات و رونق آسیا و حتی جهان کمک می کند.

او گفت: در حال حاضر، روابط چین و ژاپن همزمان با فرصت و چالش روبرو است. چین از اهمیت دادن دولت جدید ژاپن به حفظ تبادلات عالی رتبه دو کشور قدردانی می کند و تمایل دارد ضمن گسترش گفت و گو و همکاری با ژاپن، بر پایه روحیه عبرت از تاریخ و نگرش به آینده، ایجاد روابط چین و ژاپن برابر با تقاضای عصر جدید را پیش برد. سال آینده پنجاهمین سالگرد عادی شدن روابط دیپلماتیک چین و ژاپن است، امیدواریم دو طرف دورنمای جدید برای توسعه روابط دو کشور شکل دهند.

شی اضافه کرد: چین و ژاپن باید با دقت از تجربیات مثبت و منفی در جریان توسعه روابط میان خود بیاموزند؛ تمام اصول تایید شده در چهار سند سیاسی چین و ژاپن را رعایت کنند؛ به طور عملی توافقات سیاسی مبنی بر «شریک متقابل در همکاری و عدم تهدید یکدیگر» را اجرا کنند و با برخورد مناسب مسایل بزرگ و حساس از جمله مسایل مربوط به تاریخ و مساله تایوان، پایه سیاسی و اوضاع کل روابط دو کشور را به خوبی حفظ کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: دو کشور باید مبادلات حکمرانی و هماهنگی سیاست های اقتصادی را تقویت بخشیده و به طور مشترک از فضای تجارت و سرمایه گذاری عادلانه و باز حفاظت کنند تا با تحقق برتری مکمل و منافع مشترک و متقابل در سطح بالاتر، سود بیشتر برای مردم دو طرف همراه آورند.

به گفته وی دو کشور باید چند جانبه گرایی واقعی را عملی کنند و برای رویارویی با چالش های جهانی و حفظ صلح و ثبات و توسعه جهان هماهنگی داشته باشند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها