فناوری هسته‌ای ایران برای تهیه آب آشامیدنی

فناوری هسته‌ای ایران برای تهیه آب آشامیدنی
شنبه 17 مهر 1400 - 22:33

رئیس‌جمهور ایران روز گذشته پس از بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر گفت که ایران هرگز از سیاستش در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز عدول نمی‌کند.

العالم – درگوشی

وی سپس از اعضای این نیروگاه خواست تولید برق آن را سه برابر کنند و برای حل مشکل آب بوشهر اقدام به شیرین‌سازی آب نمایند.

پیام رئیس جمهور ایران از این سخنان آن بود که هدف ایران فقط استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای برای خدمت به بشریت و بهبود زندگی مردم است و اینکه ایران هرگز از این حق خود عدول نخواهد کرد.

طرح‌هایی که رئیس‌جمهور از آن سخن گفت نوعی پیشرفت در زمینه تولید برق و شیرین سازی و تامین آب آشامیدنی با قیمت ارزان است

شیرین سازی آب از طریق تاسیسات اتمی توسط بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن سال‌هاست که انجام می شود به ویژه که یک پنجم مردم دنیا به طور مستمر از آب آشامیدنی سالم بهره مند نیستند.

از نظر فنی باید گفت، نمک‌زدایی آب فرآیندی برای از بین بردن نمک‌های زاید از آب است تا آب برای شرب یا زراعت مناسب باشد و از مهم‌ترین تکنیک‌های نمک‌زدایی در جهان تکنیک‌های تقطیر و شیرین‌سازی با استفاده از غشاها (اسمز معکوس) است.

در مورد نمک‌زدایی از طریق تقطیر دو نوع آب شیرین‌کن وجود دارد که در یک نوع، به سوخت‌های فسیلی و در نوع دیگر به گرمای تولید شده در رآکتورهای هسته‌ای نیاز است. طبق گزارش‌های کارشناسان، هزینه آب شیرین‌شده در نیروگاه‌های هسته‌ای بسیار کمتر از هزینه آب تولید شده در آزمایشگاه‌هایی است که به سوخت‌های فلسطینی تکیه دارند.

رآکتورهای هسته‌ای که برق تولید می‌کنند، به طور طبیعی مقدار زیادی حرارت تولید می‌کنند که می‌تواند برای تبخیر آب دریا در پروژه‌های شیرین‌سازی آب مورد استفاده قرار گیرد. این همان چیزی است که تاسیسات بوشهر بر اساس توصیه‌های رئیس‌جمهوری ایران، روی آن کار می‌کند. ژاپن نیز از این فناوری‌ها استفاده می‌کند و حدود 8 رآکتور هسته‌ای در ژاپن وجود دارد که از طریق نمک‌زدایی آب دریا به تامین آب آشامیدنی کمک می‌کند.

لذا این همان چیزی است که ایران آن را از انرژی هسته‌ای می‌خواهد و آن را حق مشروع خود می‌داند و شاید این یکی از نمونه‌های بارز استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در ایران باشد، و تمام شایعاتی که درخصوص این برنامه منتشر می‌شود صرفا تلاشی برای سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت علمی و فنآروی ایران است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها