مردم عراق برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق های رای می روند

مردم عراق برای انتخاب پارلمان جدید پای صندوق های رای می روند
يکشنبه 18 مهر 1400 - 07:34

مردم عراق روز یکشنبه برای انتخاب 329 نماینده جدید مجلس با انتخابات قانون گذاری زود هنگام پای صندوق های رای می روند.

العالم-عراق

صندوق های رای ساعت 7 صبح به وقت محلی گشوده شد و ساعت 6 عصر پایان رای گیری است و زمان تمدید آن هنوز اعلام نشده است .

گفتنی است ناظرانی از محافل بین المللی و اتحادیه اروپا برای نظارت بر فرایند انتخابات نیز شرکت دارند.

این رای گیری دو روز پس از رای گیری ویژه روز جمعه برای یک میلیون و دویست هزار نیروی امنیتی و زندانیان و مهاجران برگزار می شود و به گفته کمیسریای انتخابات میانگین مشارکت 69 درصد بود.

دولت مصطفی الکاظمی این انتخابات را که قرار بود سال 2020 برگزار شود را زودتر برگزار کرد و ان را فرصتی تاریخی برای اصلاحات گسترده پس از اعتراض های مردمی در پاییز سال 2019 به کاهش خدمات عمومی و بحران اقتصادی دانست.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز تاکید کرد انتخابات قانون گذاری فرصتی سازنده برای ایجاد دولتی توانمند برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد و اصلاح مسیرهای نادرست است.

25 میلیون نفر از 60 میلیون جمعیت عراق واجد شرایط مشارکت در فرایند رای گیری الکترونیکی هستند.

این انتخابات برای انتخاب 329 نماینده بر اساس قانون انتخاباتی جدید است .

قانون جدید با تقسیم مراکز بزرگتر به مراکزکوچکتر(هر استان 18 مرکز رای گیری داشت که به مراکز کوچکتر و 83 مرکز افزایش یافت) تغییرات اساسی در فرایند رای گیری اعمال کرد

قانون جدید هم چنین رای دادن به نفع فهرستها را لغو کرد و رای دادن فقط به نامزد خاصی است و افراد یک فهرست یا حزب هیچ نفعی نخواهند برد.

پیش بینی می شود نتائج اولیه طی 24 ساعت پس از پایان کار صندوق های رای اعلام شود اما به گفته کمیسریای انتخابات نتائج رسمی ده روز دیگر اعلام خواهد شد.

کمیته عالی امنیتی انتخابات نیز بر عدم اعمال ممنوعیت تردد در انتخابات تاکید کرد و گفت : اقداماتی برای تسهیل در فرایند انتخابات انجام شده است.

این کمیته تاکید کرد: محیط امنی برای رای گیری عمومی درست مانند رای گیری ویژه فراهم شده است.

مقامات عراقی نیز در همین راستا از بستن مرزهای زمینی و هوایی از شامگاه شنبه برای زمینه چینی برای انتخابات عراق خبر دادند.

همزمان با تعطیلی فرودگاهها،مرزهای خشکی و آبی نیز بسته خواهد شد و ممنوعیت تردد میان استانی در قالب تدابیر امنیتی توسط ستاد امنیتی ویژه انتخابات اعمال می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها