پیام بازداشت معاون البغدادی به آمریکایی‌ها

پیام بازداشت معاون البغدادی به آمریکایی‌ها
دوشنبه 19 مهر 1400 - 18:24

نخست‌وزیر عراق بعد از انداختن رای خود در صندوق پنجمین انتخابات پارلمانی کشور، به خبرنگاران گفت: "فردا در مورد یک دستاورد بزرگ امنیتی خواهید شنید که نمی‌خواهیم به خاطر تاثیر روی روند انتخابات، آن را امروز فاش کنیم." این دستاورد امنیتی، بازداشت ناظر مالی در گروه تروریستی داعش و معاون رهبر آن توسط نیروهای امنیتی عراق بود.

العالم- کشکول

امروز- دوشنبه- "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: درحالی که چشمان تیزبین دلاوران ما در نیروهای امنیتی برای حفاظت از انتخابات بیدار بود، بازوی اصیل آنها در سرویس اطلاعاتی یکی از دشوارترین عملیات اطلاعاتی را در خارج از مرزها برای دستگیری "سامی جاسم" ناظر مالی داعش و معاون "ابوبکر البغدادی" سرکرده به هلاکت رسیده گروه تروریستی داعش اجرا کردند.

تروریست سامی جاسم محمد الجبوری، معروف به "حجی حمید"، از رهبران بارز در گروه وهابی داعش و عضو قدیمی القاعده در عراق و از نزدیکان رهبر فعلی گروه "عبدالله قرداش"، نقش بارزی در اداراه امور مالی عملیات داعش داشت. الجبوری همچنین به عنوان "معاون داعش" در جنوب موصل در سال 2014( معاون والی دجله) بود و به عنوان "وزیر مالیه داعش" گماشته شده بود و بر عملیات درآمدزایی برای داعش از طریق فروش نفت و گاز و آثار باستانی و معادن مسروقه نظارت داشت.

قدر مسلم آن است که این شکار گرانبها که در دام نیروهای امنیتی عراق افتاده، دستاوردی امنیتی برای عراق است؛ چرا که آمریکا آنگونه که ادعا کرده، بارها برای شکار او اقدام کرده ولی نتوانسته این تررویست را بازداشت کند. گزارش‌های اولیه برخی رسانه‌ها حاکی بود که الجبوری و یکی از معاونانش در جریان حمله نیروهای ویژه آمریکایی و نیروهای امنیتی در کردستان عراقريال کشته شدند ولی مدتی بعد، رسانه‌های آمریکایی این خبر را تکذیب کردند.

دستاورد امنیتی بزرگ نیروهای امنیتی عراق، به رغم اینکه جزئیات آن هنوز اعلام نشده و با توجه به مکان بازداشت او در خارج از مرزهای عراق بود، نیروهای آمریکاییِ را که به بهانه مبارزه با داعش در عراق و سوریه مستقر شده‌اند را در تنگنا قرار می‌دهد. آمریکایی‌ها همچنین در سپتامبر 2015 ادعا کردند که الجبوری را در فهرست "تروریست‌های بین‌المللی" قرار داده و برای بازداشت او جایزه‌ای به مبلغ 5 میلیون دلار اختصاص داده‌اند.

ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد: "این تروریست جنایتکار طی عملیات موفق نیروهای قهرمان دستگاه اطلاعات ملی و در خارج از مرزها بازداشت شد." این بیانیه به هیچ‌وجه به نقش نیروهای آمریکایی در عملیات امنیتی عراق اشاره‌ای نکرده، امری که قاطعانه تأکید می‌کند که همانطور که عراقی‌ها نیز می‌گویند خودشان می‌توانند از امنیت، حاکمیت و وحدت اراضی کشورشان حمایت کنند و نیازی به حضور نیروهای امریکایی ندارند که طیق گزارش‌های مستند، در حمایت و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از این گروه تروریستی- تکفیری نقش‌آفرینی می‌کنند و بستر تردد عناصر آن در مرزهای مشترک سوریه و عراق را فراهم کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها