گفتگوی تلفنی پوتین با مرکل و مکرون درباره بحران اوکراین

گفتگوی تلفنی پوتین با مرکل و مکرون درباره بحران اوکراین
سه شنبه 20 مهر 1400 - 01:50

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با آنها درباره اوضاع مناطق مورد مناقشه شرق اوکراین تبادل نظر کرد.

العالم-اروپا

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شامگاه دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در گفت و گوی تلفنی سران روسیه، آلمان و فرانسه اوضاع نگران کننده با توجه به رکود روند حل و فصل مناقشه اوکراین بررسی شد.

«در همین حال سران سه کشور بر اهمیت اجرای توافقنامه مینسک مورخه سال ۲۰۱۵ به عنوان پایه و اساس بی بدیل برای حل و فصل بحران اوکراین تاکید کردند.»

در گفت و گوی تلفنی به علاقه مندی برای ادامه هماهنگی تلاش های روسیه، آلمان و فرانسه در چارچوب گروه نورماندی اشاره شد.

گروه نورماندی از کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان تشکیل شده و تاکنون سران این کشورها چند بار به منظور حل مساله اوکراین با یکدیگر دیدار یا گفت و گوی تلفنی کرده اند.

در بیانیه آمده است: رئیس جمهوری روسیه در ادامه مکالمه تلفنی به رویکرد دولت اوکراین اشاره کرد که از انجام تعهدات خود در چارچوب توافقنامه مینسک و نیز توافق های بدست آمده در اجلاس های گروه نورماندی ازجمله اجلاس ۹ ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ خودداری می کند.

سران روسیه، فرانسه و آلمان با توجه به وضعیت پیچیده حل و فصل مناقشه در جنوب شرق اوکراین ، مشاوران سیاسی خود و وزارت خارجه سه کشور را موظف به افزایش تماس ها و اقدامات در چارچوب گروه نورماندی کردند.

در این رابطه وزیران خارجه سه کشور دیدارهایی را در سطوح خود برگزار می کنند.

سران سه کشور در ادامه گفت و گوی تلفنی در خصوص برخی موضوعات بین المللی ازجمله مبارزه با تروریسم در شمال آفریقا نیز تبادل نظر کردند.

بحران اوکراین عامل تشدید تنش ها میان روسیه با غرب بوده است. این در حالی است که تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران اوکراین تا کنون به صلح پایدار منجر نشده و تیراندازی ها در مناطق مناقشه به طور پراکنده ادامه دارد و هر از چندگاهی تشدید و تعدادی قربانی از نیروهای دو طرف یا ساکنان غیرنظامی این مناطق می گیرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها