آمریکا و یونان توافقنامه امنیتی-دفاعی امضا می‌کنند

آمریکا و یونان توافقنامه امنیتی-دفاعی امضا می‌کنند
سه شنبه 20 مهر 1400 - 14:51

در حالیکه تنشهای سیاسی و نظامی میان یونان و ترکیه ادامه دارد، وزارت خارجه یونان از سفر وزیر خارجه این کشور به واشنگتن و امضای یک توافق امنیتی و دفاعی با آمریکا خبر داد.

العالم - آمریکا

«نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان قرار است روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری به آمریکا سفر کند.

براساس گزارش پایگاه خبری «ارتدوکس تایمز»، وی برای شرکت در سومین دور گفت‌وگوهای راهبری میان آتن و واشنگتن عازم این سفر خواهد شد و انتظار می‌رود در جریان دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده دومین الحاقیه توافق جامع همکاری‌های دوجانبه میان دو طرف امضا شود.

سفر وزیر خارجه یونان به آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که تنشها میان آتن و آنکارا در منطقه طی ماههای اخیر ادامه داشته است و جنگنده‌های «اف-15» نیروی هوایی ارتش آمریکا روز پنجشنبه گذشته وارد پایگاه هوایی یونان در شهر «لاریسا» شدند تا رزمایشی را با هدف کمک به امنیت و ثبات منطقه مدیترانه و بالکان برگزار کنند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه یونان، نیکوس دندیاس روز سه شنبه با «جان سربانز» نماینده کنگره و سناتور «کریس وان هولن» دیدار و رایزنی خواهد کرد.

وی همچنین قرار است با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که اتفاقا در واشنگتن به سر می‌برد نیز دیدار و رایزنی کند.

وزیر خارجه یونان روز پنج شنبه ابتدا به طور خصوصی با آنتونی بلینکن دیدار و پس از آن در سومین دور گفت‌وگوهای جامع دفاعی دو جانبه شرکت خواهد کرد.

یونان اخیرا نیز یک توافق دفاعی با فرانسه امضا کرده است که با اعتراض شدید ترکیه مواجه شد.

پیمان راهبردی همکاری نظامی و دفاعی بین یونان و فرانسه شامل سفارش سه ناو است. این ناوها باید از سال 2025 تحویل داده شوند و قرار است تا پایان امسال به ارزش 3.5 میلیارد دلار نهایی شود. در ماه سپتامبر، نیروی هوایی یونان اعلام کرد که می خواهد 6 فروند جنگنده «رافال» دیگر از فرانسه خریداری و مجموع سفارش را به حدود 30 فروند جنگنده برساند.

یک نشریه یونانی اخیرا در مطلبی به مسابقه تسلیحاتی بین یونان و ترکیه پرداخت و نوشت، حوادث روزهای گذشته نزدیک یونان نشان داد که هر لحظه ممکن است یک حادثه در دریای اژه رخ دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها