پایگاه خبری هند:آمریکا برای همکاری اقتصادی به افغانستان باز می گردد

پایگاه خبری هند:آمریکا برای همکاری اقتصادی به افغانستان باز می گردد
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 13:26

پایگاه خبری "ریدیف" هند در گزارشی با اشاره به نشست هفته گذشته آمریکا با طالبان در دوحه نوشت امریکا با آگاهی از نقاط ضعف و قوت طالبان در زمان مناسب برای همکاری اقتصادی به افغانستان باز می گردد.

العالم - آسیا

در ادامه این تحلیل که روز چهارشنبه در این نشریه منتشر شد اضافه شده است در هفته های گذشته دولت "جو بایدن" با زیرکی وعده کمک مالی بزرگی برای تزریق به اقتصاد نیمه جان افغانستان داد که از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری می کند . این اقدام واشنگتن چراغ سبزی به طالبان برای باقی ماندن طالبان در قدرت است.

به نوشته این رسانه هندی ،کشورهای دیگر از جمله چین،روسیه و دیگر کشورها توانایی چنین کمکی به اقتصاد هند را ندارد و کلید حل مسائل اقتصادی افغانستان در دست آمریکا است .

پایگاه خبری « ریدیف » هند در ادامه این مطلب نوشت اولین جلسه حضوری با شرکت مقامات آمریکایی و طالبان در حالی این هفته در دوحه برگزار شد که « آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا پیش تر اعلام کرده بود واشنگتن طالبان را به رسمیت نمی شناسد اما خلاف این گفته اتفاق افتاد.

آمریکا پیش تر سابقه تغییر سیاست های ۱۸۰ درجه ای را داشته است اما این مورد نفس گیر بود. در گفت و گوهای صورت گرفته « زلمی خلیلزاد » نماینده ویژه امور افغانستان در سازمان ملل کنار گذاشته شد و به جای او « تام وست » نماینده وی این جلسه را رهبری کرده است.

"تام وست" تجربیات بسیاری در سیاستگذاری های آسیای جنوبی از جمله هند را دارد و در شورای امنیت ملی آمریکا خدمت کرده است و در زمان معاونت رئیس جمهوری « جو بایدن » نیز مشاور او بوده است. وی همچنین در زمان ریاست « ویلیام برنز » در سازمان اطلاعات آمریکا ( سیا) نیز همکاری هایی با این سازمان داشته است. بنابراین عملا سازمان اطلاعات آمریکا مذاکرات میان طالبان و آمریکا را پیش می برد.

با نگاهی به گذشته می توان دریافت در ابتدا کل روند مذاکرات دوحه تلاش آمریکا برای تسلیم شدن طالبان در برابر حضور نیروهای اطلاعاتی این کشور در افغانستان بود. دولت « دونالد ترامپ » براساس این سیاست سعی در برکناری دولت « اشرف غنی » و تشکیل دولتی موقت به رهبری طالبان را داشت .

این نشریه هندی در ادامه نوشت امریکا چون نتوانست به تعهدات خود برای آزادی زندانیان طالبان عمل کند ،این گروه نیز با نقض آتش بس باعث لبریز شدن کاسه صبر بایدن و تصمیم به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان گرفت.

دولت موقت طالبان که پس از سقوط دولت اشرف غنی تشکیل شد به علت بیکاری گسترده ،نارضایتی ،مسدودشدن منابع ارزی افغانستان در خارج از کشور با خطر فروپاشی اقتصادی مواجه است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها