پرچم اعتراضات به نتایج انتخابات در عراق همچنان بالاست

پرچم اعتراضات به نتایج انتخابات در عراق همچنان بالاست
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 19:18

العالم ـ عراق

خبر:

با گذشت 3 روز ازبرگزاری انتخابات پارلمانی عراق همچنان اعتراضات به نتایج اعلام شده رو به افزایش است.

تحلیل:

*منتقدان به نتایج انتخابات در عراق در دو قالب سخت افزاری ونرم افزاری به نتایج اعلام شده معترضند. این اعتراضات از عملکرد غیر دقیق برخی سیستم های رایانه ای تا آرایی که از عدم انطباق میان خروجی های الکترونیکی با شمارش های دستی حکایت می کند، را شامل می شود. حجم این دست از شکایت ها به حدی بوده که مواردی چون خرید و فروش کارتهای انتخاباتی، استفاده از کارتهای افراد اخیرا فوت شده و مواردی از این دست کمتر محملی برای استدلال بر عدم شفافیت انتخابات قرارمی گیرند.
*معترضان می گویند در سیستم رای گیری الکترونیکی بعضا ارتباط کامپیوترها با ماهواره قطع شده، در برخی موارد اساسا اطلاعات در سیستمها ذخیره نشده و بلاخره در پاره ای موارد اساسا هیچ گونه رای گیری الکترونیکی صورت نپذیرفته است. به همین خاطر هم هست که آنان برای حصول اطمینان از نتایج و استیفای حقوق احیانا ضایع شده، خواهان بازشماری آرا به شکل دستی شده اند. البته چالش و اختلاف اخیر در این شرایط اختلاف نظر معترضان با کمیساریای انتخابات بر سر تعداد حوزه هایی است که باید بازشماری شوند.
*صرف نظر از اعتراضات، نتایج اعلامی گروه صدر را درصدر، پس از آن لیست حلبوسی رییس پارلمان و لیست مالکی را به ترتیب گروه های پیشرو و پیروز در این انتخابات معرفی می کند این درحالی است که به فرض بقای نتایج به همین ترتیب، هریک از دو گروه سائرون و قانون برای حصول اکثریت در پارلمان و تعیین نخست وزیر حتما مجبور به ائتلاف با دیگر گروه ها هستند. هرچند حسب لیست های منتخب و صف بندی های پیش از انتخابات، هریک از دو گروه شیعی مذکور از قابلیت و امکان تشکیل کتله اکبر در پارلمان بهرمند هستند اما به نظر می رسد نگاه و ترجیح رای دهندگان شیعی عراقی به اجماعی است که مجددا و با حضور همه گروه های شیعی و در بیت شیعی صورت تحقق بخود بگیرد. بدیهی است به هرمیزان این اجماع از ذهنیت به عينيت و عملیاتی شدن نزدیکتر شود دولتی قوی تر و در خدمت اصلاح و اعمار عراق خلق خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها