نظامی آمریکایی منتقد نحوه خروج از افغانستان دادگاهی می‌شود

نظامی آمریکایی منتقد نحوه خروج از افغانستان دادگاهی می‌شود
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 20:56

یک تفنگدار نیروی دریایی آمریکا که از نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرده بود، قرار است دادگاهی شود.

العالم - آمریکا

به گزارش وبگاه شبکه «سی‌بی‌اِس نیوز»، وکیل استوارت شِلِر تفنگدار نیروی دریایی آمریکا که ویدئوی انتقادش از سران نظامی کشورش بابت نحوه خروج از افغانستان در فضای مجازی پربازدید شده بود، گفته که قرار است وی روز پنجشنبه دادگاهی شود.

بنابر این گزارش،این تفنگدار آمریکایی با اتهامات متعددی از جمله بی احترامی به مقامات مافوق، سرپیچی عامدانه از دستورات مافوق و رفتارهای ناشایست برای یک نظامی آمریکایی مواجه شده است.

«تیموتی پارلاتور» وکیل شلر اعلام کرد او در جلسه دادگاه نظامی اتهامات علیه خود را خواهد پذیرفت اما اشاره نکرد که او کدام یک از این اتهامات را می‌پذیرد.

وکیل شلر افزود، انتظار می‌رود با پذیرش اتهامات از سوی این نظامی آمریکایی، درباره انفصال او از خدمت تحت شرایطی محترمانه و دریافت نامه توبیخ توافقی صورت گیرد.

شلر ماه آگوست پس از وقوع انفجار تروریستی در فرودگاه کابل، با انتشار پیامی ویدئویی در حساب شخصی فیسبوک در حالی که لباس رسمی نظامی به تن داشت گفت: «مردم ناراحت هستند چون رهبران ارشدشان آن‌ها را نا امید کردند و هیچ‌یک از آن‌ها دستان خود را بالا نبردند و مسئولیت قبول نکردند و نگفتند که "ما گند زدیم"».

در این انفجار که حین خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت گرفت، سیزده نظامی آمریکایی و بیش از صد شهروند افغان کشته شدند.

شلر در ویدئوی خود، از «لوید آستین» وزیر دفاع و «مارک مایلی» فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز بابت تخلیه پایگاه هوایی بگرام انتقاد کرده بود.

پارلاتور، وکیل این نظامی آمریکایی به سی‌بی‌اس گفت:‌ «کاملاً مزورانه خواهد بود که او اتهامات خود را نپذیرد زیرا اگر قرار است از دیگران طلب مسئولیت‌پذیری کنید، باید در قبال اقدامات خود نیز مسئولیت‌پذیر باشید».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد و با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم و غیرمسئولانه تسریع کردند و سرانجام به ۲۰ سال اشغالگری در این کشور پایان دادند.

فارس

پربیننده ترین خبرها