ژنرال مک‌کریستال: جنگ افغانستان یک شکست بود

ژنرال مک‌کریستال: جنگ افغانستان یک شکست بود
پنج‌شنبه 22 مهر 1400 - 11:57

ژنرال استنلی مک‌کریستال که نیروهای ائتلافی در افغانستان را از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ رهبری کرده بود، جنگ افغانستان را "شکست و ناکامی" توصیف کرد.

العالم - آمریکا

اما این ژنرال بازنشسته آمریکایی در مصاحبه خود با یاهو فایننس این انتقاد که گفته می‌شود جنگ افغانستان از همان آغاز یک ماموریت غیرممکن بود، رد کرد. مک‌کریستال گفت در عوض، اشتباهات راهبردی مانع از دستیابی ایالات متحده به هدف دوگانه خود برای ایجاد امنیت و ارتقای دولت موثر شد.

مک‌کریستال گفت: فکر می‌کنم این علنا یک شکست بود زیرا بدیهی است که همه چیز آنطور که ما می‌خواستیم پیش نرفت. در عین حال، من می‌گویم که افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ تغییر زیادی کرد، بنابراین فکر نمی‌کنم کسانی که در آنجا خدمت می‌کردند -چه نظامی، چه غیرنظامی و چه رسانه‌ای- باید چیزی جز احساس غرور داشته باشند.

این ژنرال آمریکایی که به تازگی در نگارش کتابی تحت عنوان "خطر: راهنمای کاربر" نقش داشت، گفت: اما چون اوضاع آن طوری نشد که ما می‌خواستیم، باید مدتی زمان برای فکر کردن روی آن بگذاریم. ما باید از آن درس بگیریم.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که افغانستان در آستانه بحران انسانی است، در دوره گذار دولت به سر می‌برد و حامیان مالی خارجی خود را از دست داده است. در جریان نشست فوق‌العاده گروه بیست در روز سه‌شنبه یک بسته کمکی به ارزش ۱.۱۵ میلیارد دلار از جانب اتحادیه اروپا در نظر گرفته شد.

آمریکا در ماه اوت به بیست سال جنگ در افغانستان پایان داد که به دنبال تخلیه پرآشوب نظامیان آمریکایی و متحدان صورت گرفت و در جریان آن هم یک حمله انتحاری به وقوع پیوست که جان ۱۳ نظامی آمریکایی و حدود ۲۰۰ غیرنظامی افغانستان را گرفت. براساس آمارهای آسوشیتدپرس، در مجموع ۲۴۴۸ پرسنل ارتش آمریکا، ۶۶ هزار نظامی و پلیس افغان و ۴۷ هزار و ۲۴۵ غیرنظامی افغان در جریان این درگیری بیست ساله کشته شدند.

ژنرال مک‌کریستال که ۳۷ سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و به دنبال انتقاد او و دستیارانش از مقام‌های دولتی ارشد استعفا داد و باراک اوباما آن را پذیرفت، اینکه جنگ افغانستان از همان روز آغاز محکوم به شکست بود، رد کرد اما به چالش برقراری امنیت و دولت دموکراتیک در این کشور اذعان کرد.

او گفت:‌ فکر می‌کنم آن ماموریت شدنی بود. برخی آن را غیرممکن توصیف کردند و آنجا را قبرستان امپراتوری‌ها دانستند. من با حرف آنها موافق نیستم. ما برای ایجاد امنیت تلاش کردیم اما ما همچنین تلاش داشتیم تا طرز حکومت ارائه کنیم که در آنجا واقعا به مشکل برخوردیم. این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها