وزیر خارجه عربستان سعودی: در خصوص مذاکرات با ایران جدی هستیم

وزیر خارجه عربستان سعودی: در خصوص مذاکرات با ایران جدی هستیم
جمعه 23 مهر 1400 - 10:36

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با «فایننشال تایمز» ضمن صمیمانه و درعین حال اکتشافی توصیف کردن مذاکرات با تهران، گفت که ریاض در خصوص این گفت‌وگوها جدیت دارد.

العالم - عربستان سعودی

«فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت که ریاض در خصوص مذاکرات با تهران جدیت دارد که به تحلیل این نشریه نشان‌دهنده تمایل عربستان سعودی برای ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

فایننشال تایمز به نقل از یک مقام سعودی افزود که ریاض در حال بررسی دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است اما افزود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است.

طبق این گزارش، پادشاهی عربستان چهار دور گفت‌وگو را از ماه آوریل با ایران داشته، از جمله اولین دیدار با دولت جدید ایران که در ماه گذشته برگزار شد.

به نوشته این روزنامه، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای نادر به فایننشال تایمز گفت که مذاکرات با ایران «صمیمانه» بوده و در عین حال آن را «اکتشافی» توصیف کرده است.

وی با بیان این که ریاض در خصوص مذاکرات جدی است، مدعی شد: برای ما این تغییر چندان بزرگی نیست. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ایجاد ثبات در منطقه پیدا کنیم.

به گزارش فایننشال تایمز، ریاض همچنین در حال بررسی اجازه به تهران برای بازگشایی دفتر نمایندگی خود برای سازمان همکاری اسلامی در شهر بندری جده است. با این حال، به ادعای این گزارش به نقل از یک مقام ارشد سعودی، ریاض هنوز آماده بازگشایی کنسولگری در شهر مشهد نیست و گفت‌و‌گوها تاکنون فاقد «اصل» بوده است.

این مقام سعودی همچنین در ادعایی بی‌اساس و در ادامه اتهام‌زنی‌های تکراری علیه ایران گفت: تهران روی سیگنال فرستادن متمرکز است. به ویژه به غرب، [آنها علامت می‌دهند] که "نگاه کنید، ما مسائل خود را با سعودی‌ها حل کرده‌ایم و هرگونه مسئله طولانی را می‌توانیم با هم حل کنیم، بنابراین درباره امنیت منطقه با ما صحبت نکنید. با ما مانند یک کشور عادی رفتار کنید و اجازه دهید این توافق [هسته‌ای] را انجام دهیم."

وی در ادامه ادعاهایش افزود: «رهبری (عربستان سعودی) سیاست روشنی دارد که اولویت آن رفاه، ساختن کشور، چشم‌انداز ۲۰۳۰ [طرح اصلاحات] است و شما نمی‌توانید این موارد را در منطقه‌ای که دچار آشفتگی است ارائه دهید. بنابراین در حالی که ما از امنیت ملی و حاکمیت خود به شدت دفاع می‌کنیم، سعی می‌کنیم آن‌ها را از طریق دیپلماسی نیز حل کنیم.»

طبق این گزارش، این مقام سعودی همچنین گفت: تلاقی رویدادهایی باعث شد احساس کنیم زمان مناسب برای گفت‌وگو با ایران است. ما همیشه مایل بودیم در صورت جدی بودن آن‌ها گفت‌وگو کنیم. عوامل مختلفی دخیل بودند.

به نوشته فایننشال تایمز، آسوشیتدپرس ماه گذشته گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایالات متحده سیستم دفاع هوایی پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرده است. اما شاهزاده فیصل گفت واشنگتن به پادشاهی اطمینان داده است که «تعهد آن به امنیت ما و امنیت مرزهای ما آهنین است و ما حرف آن‌ها را می‌پذیریم. ما با آمریکایی‌ها گفت‌وگوی محکمی داریم، ۹۰ درصد با یکدیگر موافق هستیم. آیا از لحن عمومی واشنگتن ناراضی هستیم، نه دولت؟ ما فکر می‌کنیم که این رابطه کاملاً بر اساس وضعیت رابطه واقعی و ارزش رابطه نیست، بلکه تحت تأثیر عوامل داخلی است.»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه (۱۵ کتبر/ ۲۴ مهر) در واشنگتن میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود. پایگاه نشنال گزارش داد وزیران خارجه دو کشور در این دیدار در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ایران و جنگ یمن بحث و تبادل نظر کردند.

پیش‌تر پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی مدعی شد، ایران از عربستان سعودی خواسته به عنوان تمهیدی برای پایان دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان سعودی در مشهد گشوده شود.

بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن نیت داده و یکی از این دو منبع هم گفت که مذاکرات به طور کلی پیشرفت کرده است، اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود.

طبق این گزارش، تازه ترین دور از مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران در ۲۱ سپتامبر گذشته برگزار شد و انتظار می‌رود که دور جدید آن هم به زودی برگزار شود.

به نوشته بلومبرگ، عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۵ در جنگ با انصارالله یمن به سر می‌برد، درصدد پایان دادن به این درگیری است که تاسیسات نفتی آن را در معرض حملات پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها قرار داده است.

بلومبرگ افزود:عربستان سعودی می‌خواهد که گام نخست به سوی ایجاد روابط دیپلماتیک آن با تهران که از سال ۲۰۱۶ قطع شده است، دستیابی به توافقی بر سر یمن باشد؛ اما ایران اصرار دارد که نخست روابطش با ریاض از طریق گشوده شدن کنسولگری‌های دو طرف در جده و مشهد عادی شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها