جریان صدر: نامزد نخست‌وزیری ما از جریان صدر خواهد بود

جریان صدر: نامزد نخست‌وزیری ما از جریان صدر خواهد بود
جمعه 23 مهر 1400 - 13:32

رئیس هیأت سیاسی جریان صدر با بیان اینکه دولت آتی عراق اجماعی نخواهد بود، خبر داد که نامزد نخست‌وزیری این جریان از میان از اعضای آن انتخاب خواهد شد.

العالم - عراق

«نصار الربیعی» رئیس هیأت سیاسی جریان صدر و عضو کمیته مذاکره‌کننده این جریان، امروز (جمعه)، اعلام کرد که دولت آتی اجماعی نخواهد بود.

نصار الربیعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق اظهار داشت: «دولت آتی اجماعی نیست بلکه دولتی خواهد بود که چند طرف سیاسی بر آن حکم‌رانی خواهند کرد و مورد اجماع سیاسی قرار نخواهد گرفت به‌نحوی که این دولت متشکل از تمام جریان‌ها خواهد بود. اپوزیسیون نیز از تمام جریان‌ها خواهد بود».

الربیعی اضافه کرد: «جریان صدر حق حزبی را به یک حق میهنی تبدیل خواهد کرد. فراکسیون صدر به صراحت اعلام خواهد کرد که نامزد آن‌ها برای نخست‌وزیری از جریان صدر خواهد بود».

وی در پایان گفت: «دولت آتی مسئول مستقیم جریان صدر است و مسئولیت تمام ناکامی‌ها را برعهده خواهد گرفت».

شمارش آراء انتخابات پارلمانی عراق که پس از پایان برگزاری آن در ساعت ۱۸:۰۰ یکشنبه پیش (۱۰ اکتبر)، آغاز شد، هنوز نهایی و رسمی اعلام نشده است اما طبق جدیدترین آمار اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق از نحوه توزیع کرسی‌های پارلمانی میان ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی مختلف، جریان صدر با ۷۲ کرسی در صدر قرار دارد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» و ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» هر یک با ۳۷ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.

با آنکه جریان صدر در این انتخابات موفق به کسب بیشترین کرسی‌ها در مقایسه با رقبای انتخاباتی‌اش دارد، اما برای تشکیل دولت جدید، همچنان نیازمند همپیمانی با سایر گروه‌های پارلمانی است و به همین دلیل رایزنی‌ها و اقدامات اولیه برای این امر را آغاز کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها