فضاپیمای شن جوئو-۱۳ به ایستگاه فضایی چین متصل شد

فضاپیمای شن جوئو-۱۳ به ایستگاه فضایی چین متصل شد
شنبه 24 مهر 1400 - 10:19

دفتر پروژه فضانوردی سرنشین‌دار چین اعلام کرد که فضاپیمای سرنشین‌دار «شن جوئو-۱۳» این کشور ساعت ۶ و ۵۶ دقیقه امروز شنبه به وقت پکن به روش «اتوماتیک سریع» به ماژول اصلی ایستگاه فضایی «تیان هه» متصل شده و فرایند پهلو گرفتن این فضاپیما، حدود ۶.۵ ساعت زمان برده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش شینهوا، فضاپیمای "شن جوئو-۱۳" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف" جمعه شب از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان با موفقیت به فضا پرتاب شد.

فضاپیماهای باری «تیان جوئو-۲» و «تیان جوئو-۳» پیشتر به فضا پرتاب و به ایستگاه فضایی متصل شده بودند.

این گزارش حاکی است، سه فضانورد چینی نیز طبق برنامه از فضاپیما وارد ماژول اصلی ایستگاه فضایی شده اند.

فضاپیمای سرنشین‌دار «شن جوئو-۱۳» برای اولین بار به مدت ۶ ماه در مدار باقی خواهد ماند که یک بازه زمانی طولانی و بی‌سابقه محسوب می‌شود.

«لین شی‌چینگ» معاون دفتر مهندسی فضانوردی سرنشین‌دار چین گفت: فضانوردان به منظور آمادگی‌ برای پیروزی در چالش یک سفر طولانی ۶ ماهه با این فضاپیمای سرنشین‌دار، یک روند تحقیقات و آماده‌سازی کامل در رابطه با فرآیند انتخاب و آموزش، بهداشت، کار، شرایط زندگی و سایر فناوری‌های حمایتی مربوط به اسکان فضانوردان در مدار زمین و همچنین تائیدهای اولیه مربوط به ماموریت تکمیل شده سفینه سرنشین دار شن جوئو-۱۲ را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

او گفت: به عنوان مثال به منظور اطلاع از وضعیت جسمی و روحی هر یک از فضانوردان در بازه‌های زمانی مختلف، تمرکز ماموریت شن جوئو-۱۳ روی تقویت ارزیابی جامع ماهانه وضعیت سلامتی فضانوردان خواهد بود و بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی‌ها، برنامه‌ای بر اساس شاخص‌های گوناگون شامل تمرینات مربوط به پشتیبانی‌های لازم از فضانوردان در وضعیت بی‌وزنی، نوع و شدت و زمان این تمرین‌ها و برنامه غذایی مناسب فضانوردان و نوع غذای آنها برای این فضانوردان مشخص شده است.

خدمه شن جوئو-۱۲ که پس از پایان ماموریت فضایی خود، به تازگی به زمین بازگشته‌اند نیز اطلاعات جامعی را درباره تجارب خود پیرامون مسائلی از جمله اقدامات احتیاطی در حین کار و زندگی در مدار زمین و وضعیت منابع در فضا قبل از تخلیه آنها در اختیار سرنشینان و فضانوردان پشتیبان شن جوئو-۱۳ قرار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، سفینه سرنشین‌دار شن جوئو-۱۳ چین امروز (شنبه) ماموریت فضایی خود را آغاز کرد و در جریان این ماموریت، « وانگ یاپینگ» اولین فضانورد زن چینی در ایستگاه فضایی چین مستقر خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها