معاون نخست وزیر طالبان در راس هیاتی عازم ازبکستان شد

معاون نخست وزیر طالبان در راس هیاتی عازم ازبکستان شد
شنبه 24 مهر 1400 - 11:31

هیاتی از طالبان به سرپرستی معاون نخست وزیر این گروه به‌منظور گفت‌وگو با مقامات ازبکستان راهی تاشکند شد.

العالم - جهان اسلام

یک هیات طالبان به رهبری «عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر طالبان عازم ازبکستان شد.

«مولوی انعام‌الله سمنگانی»، یکی از اعضای این هیات به رسانه‌ها گفت که در این سفر روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه با ازبکستان و هم‌چنین مسایل اقتصادی، امنیتی و دیگر مسایل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

قرار است این هیئت با مقامات بلند پایه ازبکستان از جمله «عمرزاکوف» معاون نخست وزیر در شهر ترمذ درباره موضوعات دوجانبه، پروژه‌های اقتصادی و تجاری گفت‌وگو نماید.

از سوی دیگر «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت که هیاتی به سرپرستی عبدالسلام حنفی قرار است در اجلاس مسکو شرکت کرده و با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کند.

پنجشنبه گذشته نیز هیاتی از وزارت خارجه دولت موقت طالبان به‌منظور دیدار با مقامات ترکیه و گفت‌وگو درباره مسائل مختلف از جمله بهبود روابط، تجارت، کمک‌های بشردوستانه و مسایل مهاجرت عازم آنکار شد.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار با «امیرخان متقی» گفت: «ما مانند بسیاری از کشورهای اروپایی پیش‌شرط‌هایی را مطرح نمی‌کنیم؛ اما همیشه می‌گوییم که همه چیز باید در افغانستان همه‌شمول باشد.»

وی تصریح کرد: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با حکومت طالبان تعامل داشته باشند، تعامل به معنی به رسمیت شناختن نیست.»

در همین حال روسیه اعلام کرد که این آینده یک هیأت از طالبان برای گفت‌وگو درباره اوضاع افغانستان به مسکو سفر می‌کنند و ایران نیز در این گفت‌وگوها مشارکت دارد.

رایزنی‌های مسکو درباره افغانستان برای تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برنامه ریزی شده است. رایزنی در قالب مسکو در سال ۲۰۱۷ بر اساس مکانیسم رایزنی ۶ جانبه نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان شکل گرفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز ۲۰ مهر ماه اعلام کرده بود که در انتظار پاسخ طالبان به دعوت روسیه برای مشارکت در نشست مسکو است.

سفر مقامات طالبان به کشورهای منطقه در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون هیچ کشوری دولت موقت در افغانستان را به‌رسمیت نشناخته است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها