بورل: به نقشه دوم درخصوص ایران فکر نمی‌کنیم

 بورل: به نقشه دوم درخصوص ایران فکر نمی‌کنیم
يکشنبه 25 مهر 1400 - 06:11

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچ نقشه دومی درخصوص ایران و توافق هسته‌ای نمی‌تواند طرح خوبی باشد، مدعی شد زمان برای بازگشت تهران به مذاکرات محدود است.

العالم-اروپا

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درخصوص ایران روی میز است، گفت که اتحادیه اروپا در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، در مورد «نقشه دوم» فکر نمی‌کند.

بورل روز جمعه طی نشست خبری در واشنگتن درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات وین توضیح داد: «زمان بازگشت به میز مذاکره فرا رسیده است. من نمی خواهم به نقشه دوم فکر کنم زیرا هیچ نقشه دومی که من می‌توانستم تصور کنم، طرحی خوبی نخواهد بود».

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، دیپلمات‌های غربی از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که تیم مذاکره کننده جدید تهران ممکن است خواسته‌های جدیدی را خارج از محدوده آنچه قبلاً توافق شده است، مطرح کند.

اظهارات بورل درباره نبود نقشه دوم درخصوص برجام، در تضاد با اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بود که دو روز پیش از آن مدعی شده بود واشنگتن «برای مقابله با چالش‌های ناشی از ایران به هر گزینه‌ای نگاه خواهد کرد».

بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری اظهار داشت: «زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید جمهوری اسلامی وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره کننده خود داشته است».

بورل در ادامه مدعی شد تهران نه تنها در مورد این که چه زمانی مذاکرات غیرمستقیم خود را با آمریکا از سر می‌گیرد مبهم است، بلکه حتی به بازه زمانی مورد درخواست آمریکا برای مذاکرات مقدماتی در بروکسل، پایبند نبوده است.

وی همچنین افزود: «من آماده ملاقات با آنها در صورت نیاز هستم. فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملاً ضرورت داشته باشد، اما تا حدی در این مورد صبور هستیم زیرا ما نمی‌توانیم شکست بخوریم».

پیش از این نیز وزارت خارجه فرانسه در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ضمن درخواست از تهران برای همکاری کامل با آژانس اتمی، گفت ایران باید تمام اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را متوقف کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها