آیا پس از حادثه الطیونه در لبنان جنگ داخلی رخ خواهد داد؟

آیا پس از حادثه الطیونه در لبنان جنگ داخلی رخ خواهد داد؟
يکشنبه 25 مهر 1400 - 22:17

پس از جنایت وحشتناک منطقه الطیونه در بیرون پایتخت لبنان نگرانی هایی نسبت به بروز جنگ داخلی جدید در لبنان در سایه بحران های سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد.

العالم - نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند مردم لبنان در صورتی که مجبور به انتخاب میان توافق سیاسی میان گروه های سیاسی و صحنه الطیونه و درگیری باشند گزینه اول را انتخاب می کنند، زیرا مردم عاقل تر شده اند و جنگ و شبه نظامی گری را تجربه کرده اند و جنگ به نفع هیچ لبنانی عاقلی نیست.

از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی حوادث الطیونه در پنجشنبه گذشته را مقدمه ای برای جنگ داخلی دانستند که در صورت عدم بررسی دارای تبعاتی است.

آنان تاکید کردند مقاومت و هم پیمانانش به دنبال جنگ داخلی نیستند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند واقعیت و آرزو با یکدیگر تفاوت دارد و برای عدم وقوع جنگ داخلی باید بر موضوع الطوینه و تحقیقات و محاکمه سریع جنایتکاران تمرکز کرد زیرا حوادث الطیونه برنامه ریزی شده بود و گروهی برای تک تیراندازها سلاح تهیه کرده بودند.

انان معتقد هستند گروه های فعال صحنه لبنان امروز به دنبال گزینه جنگ داخلی هستند در حالی که دچار نوعی جنون و توهم و محاسبات نادرست هستند برخی گروههای بین المللی نیز آنان را با پول تحریک می کنند و به حزب القوات اللبنانیه در دهه هفتاد وعده مداخله اسرائیل و امریکا در لبنان را داده بودند و و اینکه آنان پس از آن به سهم خود می رسند و همین توهم این نیروها را به جنگ داخلی تشویق کرد.

نویسندگان سیاسی بر ضرورت تمرکز بر مجازات دست اندرکاران جنایت کمین الطیونه تاکید کردند.

آنان بر ضرورت فعال شدن دولت لبنان تاکید کردند زیرا تعطیلی دولت که به هرج و مرج بیشتر می انجامد به جز القوات اللبنانیه ، به نفع برخی گروههای سیاسی است بنابراین دولت باید هرچه زودتر برای مجازاتی افرادی که در جنایت الطیونه دست داشتند ،اقدام کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها