رئیس جمهور: از همه مردم دعوت می‌کنم تا واکسن بزنند/ رعایت اصول بهداشتی برای همگان ضرورت دارد

 رئیس جمهور: از همه مردم دعوت می‌کنم تا واکسن بزنند/ رعایت اصول بهداشتی برای همگان ضرورت دارد
دوشنبه 26 مهر 1400 - 21:59

رئیس جمهور گفت: از همه کسانی که واکسن کرونا تزریق نکرده اند دعوت می‌کنم تا این واکسن را دریافت کنند، از رسانه ملی و بخش‌های مختلف خواسته‌ایم تا مردم را برای موضوع تزریق واکسن به صورت اقناعی، تشویق کنند.

العالم - ایران

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور،‌ شامگاه دوشنبه (26مهرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اظهار داشت: امروز با گذشت مدت کوتاهی در دز اول بیش از 70 درصد واکسن دریافت کردند و امیدواریم که قبل از فرارسیدن فصل سرما به همین میزان واکسن زده باشند تا از مردم صیانت شود.

وی افزود:‌ در ستاد کرونا بحث‌ها این بوده که در موضوع کرونا از انفعال خارج شویم و حالت فعال پیدا کنیم که هم در واکسیناسیون و هم در کادر درمانی و دانشگاه ها و بخش های مختلف اعم از بسیج و سازمان های مختلف فعال شویم و باید پیش‌بینی ها و پیشگیری های لازم را دشته باشیم و باید کسانی که حتی دو دز زده اند اصول بهداشتی را رعایت کنند و رعایت اصول برای همگان ضرورت دارد.

همه مردم را به تزریق واکسن دعوت می‌کنم

رئیسی با تاکید بر اینکه کسانی که واکسن نزده اند حتما واکسن بزنند، بیان داشت: بنای ما این است و به رسانه ملی و بخش های دارای نفوذ کشور گفته ایم که از جایگاه خودشان برای توجیه و اقناع مردم استفاده کنند و باید مردم را در زمینه واکسن اقناع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درمورد شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و التهابات اقتصادی ناشی از تورم بسیار بالا و برنامه دولت برای مهار تورم تصریح کرد: معیشت و سفره مردم دغدغه روزانه و هر ساعت من است و روزانه ساعتی وضعیت قیمت ها را به ویژه قیمت مواد خوراکی را رصد می‌کنم و با وزرا و صاحبنظران اقتصادی صحبت می‌کنم تا تورم کنترل شود.

رئیس جمهور افزود: همیشه احساس می‌کنم که در کنار سفره اقشار کم درآمد و محروم هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم ولی این شرایط آثار تورمی تصمیمات قبل است که امروز در بازار و سفره مردم می‌بینیم و تصمیمات امروز ما در آینده در زندگی مردم جلوه خواهد داشت.

استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است

رئیس جمهور با اشاره به استقراض از بانک مرکزی بیان داشت: استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است و پایه پولی را بالا می‌برد و ما در شهریور پیگیری و تلاش کردیم که بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را انجام دهیم و به لطف خدا این کار در شهوریورماه ممکن شد و در مهر ماه هم این اتفاق خواهد افتاد.

رئیسی با بیان اینکه بودجه سال 1401 را باید بدون کسری و واقعی ببندیم و اصلاح ساختار بودجه شود، گفت:‌ سال 1401 وقت مناسبی است که اصلاحات مهمی در بودجه اتفاق بیفتد و دوم اینکه افزایش‌ها به سمت افراد کم درآمد برود و افزایش‌ها پلکانی شود و هزینه دستگاه ها پایش شود.

وی ادامه داد: ویژگی‌های نظام بودجه ریزی در نشست‌های آینده به استحضار مردم و مسئولین بخش‌های مختلف خواهد رسید.

در بحث ارز 4200 تومانی پولی که باید به جیب مردم برود دست چند دلال رفته است

رئیس جمهور با اشاره به ارز 4200 تومانی خاطرنشان کرد: تا امروز جلسات مختلفی در ستاد اقتصادی دولت داشتیم و در این مورد بررسی های لازم را انجام می‌دهیم و با اقتصاددانان خارج از دولت بحث شده است.

رئیسی تاکید کرد: در این حوزه پولی که باید به جیب مردم برود دست چند دلال در کشور رفته است و همه به این واقفند و باید آن را اصلاح کنیم تا این پول به جیب مردم برود ولی این کار را با غافلگیری دنبال نمی کنیم و مردم را بی اطلاع نمی گذاریم و شوک به بازار و اقتصاد وارد نمی‌کنیم و کار با یک اتقان و همه جانبه انجام می شود و این اصلاح از برنامه های دولت است و دنبال می شود و در وقت مناسب مراتب را به اطلاع مردم خواهیم رساند چون مشارکت مردم شرط موفقیت دولت است.

مقدمات ساخت مسکن توسط وزرارت راه و بنیاد مسکن و استانداران چیده شده است

وی در پاسخ به زمان آغاز پروژه‌های مسکن توسط دولت اظهار داشت: جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزرارت راه و بنیاد مسکن و استانداران چیده شده و قرار هست که در استان‌ها زمین‌هایی که مورد نیاز ما هست را شناسایی کنیم و امروز هم در مصاحبه وزیر راه بود که گفته شد اراضی در شهرستان های مختلف شناسایی شده تا هم در حوزه روستا توسط بنیاد مسکن و هم در شهرها مسکن سازی را دنبال کنیم چون هم وعده شده و هم قانون و هم نیاز کشور است.

رئیسی افزود:‌ این که برخی تصور کنند که دولت قرار است خودش زمین تحویل بگیرد و خودش هم بسازد اینگونه نیست. دولت کار هدایت،‌ حمایت و نظارت را انجام می دهد و باید همه دست اندرکاران در این میدان وارد شوند تا این اقتصاد پیشران ر ا فعال کنیم تا بسیاری از کسب و کارها فعال شود. این کار می تواند اشتغال ایجاد کند و افزایش تولید داشته باشیم و هم نیاز مردم رفع شود.

حضور در استان برکاتی دارد/ دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند

رئیسی درپاسخ به سوالی درمورد میزان اثرگذاری سفرهای استانی خاطرنشان کرد: 6روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز به استان می‌رویم زیرا کاری که در میدان انجام می شود حتما در پشت میز انجام نمی شود و حضور در استان برکاتی دارد.

وی افزود: سفر استانی ما همراه پیشینه و پسینه است و هم قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان انجام می شود و هم هیات به استان اعزام می شود تا نیازهای فوری را مشخص کنند و در معاونت اجرایی اعتبار مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای اجرای یک طرح بررسی می شود و بعد در جلسه ای با حضور معاون اول استان بررسی و صورتجلسه می شود و در استان مورد بررسی وزرا و مدیران همراه ما قرار می گیرد و در جلسه شورای اداری نمایندگان مردم و مدیران صحبت می کنند و وزرا کارهایی که قرار است انجام شود را در جمع مدیران استان مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی فقط برای کلنگ‌زنی نیست و پیگیری بسیاری از طرح های نیمه کاره است،‌ اظهار داشت: دولت ما دولت مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند و با خبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی پروژه ها در گذشته در یک جا شروع و بعد رها شده و الان دچار فرسودگی شده است، گفت: در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخشی برای پیگیری مصوبات سفرها ایجاد کرده‌ایم و من گفته ام که پروژه‌ها زمانبندی شود.

نسبت به مذاکرات نتیجه محور حتما جدی هستیم

رئیسی در پاسخ به پرسشی در باره مذاکرات و برنامه جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه برای رفع تحریم ها بیان داشت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره و بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی زنیم ولی ایران هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده و ما نسبت به مذاکرات نتیجه محور حتما جدی هستیم. مذاکره باید برای جمهوی اسلامی نتیجه داشته باشد و نشان جدیت طرف مقابل، لغو تحریم ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما به آنچه گفتیم پایبند و جدی هستیم و طرف مقابل باید جدی باشد و در همین مذاکرات چند روز پیش در تهران با نماینده اتحادیه اروپا گفته شد که جمهوری اسلامی در این قضیه جدی است و این جدیت را باید در طرف مقابل هم ببینیم.

پربیننده ترین خبرها