موضع حزب «کنگره ملی سودان» در قبال بحران سیاسی کشور

موضع حزب «کنگره ملی سودان» در قبال بحران سیاسی کشور
سه شنبه 27 مهر 1400 - 17:58

حزب کنگره ملی سودان به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص) بیانیه ای درباره بحران سیاسی کشور صادر کرد.

العالم ـ آفریقا

متن بیانیه حزب کنگره ملی سودان

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ). "اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون با يكديگر به راز گفتگو مى‌كنيد، به [قصد] گناه و تعدى و نافرمانى پيامبر نباشد، به نيكوكارى و پرهيزگارى نجوا كنيد، و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد" آیه 9 سوره مجادله

کنگره ملی سودان میلاد نبی اکرم(ص) وانقلاب بزرگ اکتبر که جرقه آن در کنفرانس آزادی ها در دانشگاه خارطوم زده شد، به ملت سودان تبریک می گوید. کنگره ملی هر سال این روز عظیم را گرامی می دارد و مجاهدت های دکتر فقید حسن ترابی را به یاد می آورد که بر ضرورت آزادی های سیاسی و عدالت حکومت فدرال تاکید کرده بود. کنگره ملی نیز دراین روز مبارک در کنار ملت سودان بر آزادی و صلح و عدالت و امنیت و رفاه تاکید می کند.

کنگره ملی، تشدید حوادث و وخیم شدن بحران سیاسی کشور که هشدار جنگی داخلی و از هم پاشیدگی کشور را می دهد، دنبال می کند. این وضعیت مستلزم دخالت عقلا برای دور کردن کشور از تجزیه و حفظ وحدت آن و امنیت شهروندان آن است.

این بحران از نخستین روز هنگامی بوجود آمد که طرف های نظامی و غیر نظامی سند قانون اساسی را دور زده و آن را مطابق میل خود تغییر دادند، تا آنجا که تمام هنجارها را نقض کردند و در واقع یک سهمه بندی حزبی ایجاد شد که به نزاع بر سر قدرت و فراموشی وضعیت معیشتی مردم و خون شهیدان منجر گشت. این امر حتی به داخل حزب آزادی و تغییر نیز کشیده شد تا آنجا که آن را دچار تجزیه کرد و به چندین جربان بدل گشت.

کنگره ملی بر موضع ثابت خود در پایبندی به حکومت دموکراتیک مشورتی برخاسته از اراده مردمی از طریق یک انتخابات آزاد و سالم تاکید می کند. کنگره ملی با تمام اشکال حکومت دیکتاتوری مخالف است و بار دیگر بر ضرورت توافق ملی فراگیر و گفتگوی فراگیر تاکید می کند.

کنگره ملی در تاریخ 22 آوریل 2019 طرح و چشم اندازی از برنامه دوره انتقالی به شورای نظامی ارائه داد؛ در این چشم انداز بر توافق و گفتگو و تشکیل دولت تکنوکرات و محدود کرده دوره انتقالی به یک سال و سپس برگزاری انتخابات آزاد و سالم به منظور حفظ کشور از هرگونه کودتاهای نظامی تاکید شده بود.

ما برای خروج از بحران فعلی تاکید می کنیم که می بایست یک گفتگوی فراگیر میان تمام اقشار و گروه ها و نیروهای سیاسی کشور برگزار شود. همچنین می بایست تدابیر فوری به قرار زیر اتخاذ گردد:

1 ـ منحل کردن فوری شورای وزیران و تشکیل دولت تکنوکرات با مشارکت زنان و جوانان و جنبشهایی که توافق صلح را امضا کردند.

2 ـ برکنار کردن والیان فعلی و تعیین والیانی مستقل

3 ـ شورای حاکمیت باید از همگان برای یک کنفرانس ملی فوری برای گفتگو به منظور توافق بر سر برنامه ای در مدت زمان باقیمانده از دوره انتقالی دعوت کند. این برنامه می بایست به مسائل زیر بپردازد:

الف: تحقق صلح و امنیت

ب: بحران اقتصادی و اوضاع معیشتی مردم

ج: زمینه سازی برای انتخابات عمومی

4 ـ انجام رایزنی های گسترده برای توافق بر سر نخست وزیر دوره انتقالی به جای نخست وزیر فعلی

5 ـ توافق بر سر شورای حاکمیت با ریاستی غیرنظامی متشکل از 9 فرد مستقل از جمله دستکم دو زن... (در این شورا می بایست 6 نفر نماینده ایالت ها و دو نفر از نهاد نظامی و یک عضو ملی که به بی طرفی و ملی گرایی شهره باشد، حضور داشته باشند)

6 ـ حمایت از نیروهای مسلح و نیروهای نظامی دیگر تا نقش خود در حمایت از ملت را ایفا کنند. ادغام کردن گروه های مسلح و شبه نظامیان و برپایی شورای امنیت و دفاع و تمام آنچه که موجب تقویت ارتش و حفظ عزت و کرامت آن می گردد.

7 ـ انجام اصلاحات لازم بر سند قانون اساسی به گونه ای که وظایف دوره انتقالی را در برگیرد.

8 ـ توافق بر شورای قانون گذاری انتقالی... حضور در این شورا می بایست بر اساس تعداد ساکنان هر ایالت باشد و شامل زنان و جوانان و جنبش هایی باشد که توافق صلح را امضا کردند.

9 ـ تاسیس هرچه سریعترکمیسیون ها و انجام قانون گذاری های لازم برای برپایی انتخابات گسترده در آغاز سال 2024 م.

10 ـ به محض منحل کردن دولت، تمام تجمع ها و تحصن ها و موانع برداشته می شود و راه ها و جاده ها و نهادهای دولتی بازگشایی می شود.

عزت و عظمت و جاودانگی از آنِ شهدای میهن باد که خون و جان خود را در راه آزادی و عزت و کرامت ملت سودان فدا کردند.

پربیننده ترین خبرها