تلاش ارمنستان در احداث بزرگراه راهبردی به سوی ایران

تلاش ارمنستان در احداث بزرگراه راهبردی به سوی ایران
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 05:14

وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان از تلاش در ساخت بزرگراه راهبردی با ایران با مشارکت‌های شرکت‌های روس و احتمالا ایرانی خبر داد.

العالم-ایران

وزیر توسعه منطقه‌ای و زیر ساخت‌های ارمنستان روز سه شنبه از ساخت بزرگراه راهبردی با ایران با مشارکت‌های شرکت‌های روس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «گنل سانوسیان» وزیر توسعه منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان روز سه شنبه در حاشیه هشتمین مجمع بین منطقه‌ای ارمنستان و روسیه گفت که ارمنستان انتظار دارد شرکت‌های روسی در مناقصه احداث بزرگراه راهبردی شمال به جنوب منتهی به ایران شرکت کنند.

این مقام ارشد دولت ارمنستان گفت: «در این مجمع ما درباره مشارکت شرکت‌های روسی در ساخت پروژه شمال-جنوب بحث نکردیم، اما یک فرایند مناقصه نسبتاً گسترده خواهیم داشت که در آن شرکت‌های مختلف بین‌المللی شرکت خواهند کرد. فکر می‌کنم که شرکای روسی ما در این مناقصه شرکت خواهند کرد

به گفته سانوسیان،ایران نیز علاقمند به مشارکت در این پروژه راهبردی است. پیشتر «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده بود که دولت این کشور قصد دارد حدود یک میلیارد دلار برای ساخت جاده شمال-جنوب هزینه کند.

نخست وزیر ارمنستان در نشست هیات دولت این کشور در چهاشنبه از تعمیق روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران، گرجستان و روسیه سخن گفت. نخست وزیر ارمنستان چندی قبل گفت که تعمیق یا عادی سازی روابط با کشورهای همسایه یکی از مسیرهای مهم سیاست خارجی دولت خواهد بود.

وی گفت: «پس از انتصاب مجدد من به عنوان نخست وزیر، موفق به دیدار از جمهوری اسلامی ایران شدم. موضوع توسعه ارتباطات منطقه‌ای نقش مهمی را در دستور کار مذاکرات ما با ایران و گرجستان ایفا می‌کند و در این زمینه من به پروژه شمال-جنوب اهمیت می‌دهم که مرز ما را با ایران به مرز گرجستان متصل می‌کند

وی ادامه داد: «برقراری ارتباط ریلی با روسیه و ایران برای ما بسیار مهم است. به منظور حل این مسئله، ما در حال بحث در مورد بازگشایی ارتباطات در قالب سه جانبه ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم. ما مصمم هستیم برای دستیابی به نتایج مشخص تلاش کنیم ، البته با این درک که جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود انتظار ارتباط بین مناطق غربی خود و "نخجوان" را دارد. من می‌خواهم مجدداً یادآوری کنم که ما تمایل داریم روند صلح با باکو را در چارچوب ریاست گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا احیا کنیم

در روزهای گذشته کارشکنی‌های جمهوری آذربایجان مشکلاتی را برای رانندگان کامیون‌های ایرانی فراهم کرد. ارمنستان نیز روز دوشنبه از اذیت و آزار رانندگان خود از سوی پلیس راهور جمهوری آذربایجان خبر داد.

روابط تهران و باکو در هفته‌های اخیر در پی بازداشت دو راننده ایرانی در مسیر اصلی ترانزیت کالا میان دو کشور در منطقه قره‌باغ و همچنین اقدام باکو در اخذ عوارض عبور از کامیون‌های تردد کننده میان ایران و ارمنستان وارد مرحله جدیدی از تنش‌ها شد.

«سید جلیل جلالی‌فر» از اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسیه به تازگی در زمینه کارشکنی‌های باکو گفت، جمهوری آذربایجان برای صادرات کالاهای ایران به روسیه کارشکنی‌ می‌کند . وی از صف‌های ۱۰ کیلومتری کامیون‌ها در آستارا خبر داد.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز اخیرا در گزافه‌گویی گفت که ارمنستان با کمک ایران مواد مخدر به اروپا قاچاق می‌کرده است علی‌اف در سخنرانی خود در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک المنافع که در قالب یک ویدئو کنفرانس برگزار شد، ادعا کرد ارمنستان در تبانی با ایران از مناطق اشغالی سابق جمهوری آذربایجان (در اشاره به مناطق تحت اشغال جمهوری ارمنستان که در پی آتش‌بس قره‌باغ آزاد شد) برای انجام قاچاق مواد مخدر به اروپا به مدت حدود ۳۰ سال استفاده می‌کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها